Tips om je contentproductie makkelijker te maken
04/08/2023Er bestaat geen winnende stategie
04/08/2023Strategische marketing
strategisch en doelgericht
geplande acties
focus op naamsbekendheid en bereik
langetermijn relaties/samenwerkingen
gedreven door duurzame impact
Performance marketing
projectmatig
ad hoc acties
focus op conversies
korte interacties
gedreven door snelle winst
In de afgelopen jaren zie ik steeds meer bedrijven (onbewust) kiezen voor een focus op performance marketing.
We draaien lancering na lancering. Marketing moet steeds goedkoper en sneller. Campagnes moeten direct tastbaar resultaat opleveren. We vissen de onderkant van onze marketingfunnel leeg zonder die aan de bovenkant te vullen met een nieuw publiek.
Er worden steeds meer oppervlakkige, hap-snap producten en quick fixes aangeboden en steeds minder kwalitatieve, diepgaande trajecten die echt het verschil maken.
Misschien komt het door de prestatiemaatschappij waarin we leven. Misschien komt het door het gevoel van schaarste dat in de coronaperiode is ontstaan. Misschien komt het doordat veel bedrijven ook nu nog steeds niet de middelen hebben om te investeren in duurzame groei…
Maar het kan niet anders dan dat een constante focus op performance marketing zich uiteindelijk tegen je gaat keren. Mensen willen geen oppervlakkige zoethoudertjes, maar echte oplossingen. Ze kiezen bedrijven die hun klanten centraal stellen, niet hun conversies en aantallen.
Performance marketing is niet slecht. Focus op conversie is niet slecht. Het moet alleen geen doel op zich zijn. Als je echte impact wil maken dan laat je je keuzes voor performance marketing volgen uit je strategische marketing.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Strategische marketing
strategisch en doelgericht
geplande acties
focus op naamsbekendheid en bereik
langetermijn relaties/samenwerkingen
gedreven door duurzame impact
Performance marketing
projectmatig
ad hoc acties
focus op conversies
korte interacties
gedreven door snelle winst
In de afgelopen jaren zie ik steeds meer bedrijven (onbewust) kiezen voor een focus op performance marketing.
We draaien lancering na lancering. Marketing moet steeds goedkoper en sneller. Campagnes moeten direct tastbaar resultaat opleveren. We vissen de onderkant van onze marketingfunnel leeg zonder die aan de bovenkant te vullen met een nieuw publiek.
Er worden steeds meer oppervlakkige, hap-snap producten en quick fixes aangeboden en steeds minder kwalitatieve, diepgaande trajecten die echt het verschil maken.
Misschien komt het door de prestatiemaatschappij waarin we leven. Misschien komt het door het gevoel van schaarste dat in de coronaperiode is ontstaan. Misschien komt het doordat veel bedrijven ook nu nog steeds niet de middelen hebben om te investeren in duurzame groei…
Maar het kan niet anders dan dat een constante focus op performance marketing zich uiteindelijk tegen je gaat keren. Mensen willen geen oppervlakkige zoethoudertjes, maar echte oplossingen. Ze kiezen bedrijven die hun klanten centraal stellen, niet hun conversies en aantallen.
Performance marketing is niet slecht. Focus op conversie is niet slecht. Het moet alleen geen doel op zich zijn. Als je echte impact wil maken dan laat je je keuzes voor performance marketing volgen uit je strategische marketing.