Uitstelgedrag? Dit is de reden
28/07/2023Welke tools gebruik je voor je marketingplanning?
28/07/2023Je kent het wel: zo’n project waar je als een berg tegenop ziet. Waarbij je gewoonweg geen idee waar te beginnen. Zo’n klus die je maar voor je uit blijft schuiven in de hoop dat het op een dag op magische wijze ineens allemaal helder wordt.
Het slechte nieuws: dat gaat nooit gebeuren. En trust me: van dat uitstellen wordt niemand beter.
Het goede nieuws: die helderheid kun je zelf creëren.
Tip 1: Zorg dat het doel helder is
Of het nu een aangenomen opdracht is of een zelfbedacht project: zorg dat het doel 100% duidelijk is. Wat is exact de bedoeling? Hoe ziet het verwachte eindresultaat eruit? Wanneer is het project geslaagd? En is iedereen het daarover eens? Zodra je exact weet wat je wil opleveren kun je veel makkelijker bepalen hoe je daar gaat komen.
Tip 2: Creëer overzicht
chep orde in de chaos door een overzicht te maken van alle subtaken van het project. Hoe kleiner en concreter de acties, hoe beter. Heb je dat gedaan? Zet alle acties dan in een logische volgorde en plan ze in. Die grote berg is ineens veranderd in losse keitjes waar je gemakkelijk overheen stapt.
Tip 3: Uitbesteden
Wie heeft gezegd dat je alles alleen moet doen? Vraag om hulp! Misschien is er iemand die je kan helpen bij het creëren van structuur en overzicht in je project. En als je eenmaal alle kleine subacties helder hebt zijn er ongetwijfeld dingen die je aan een ander kan uitbesteden.
Tip 4: De 5-minutenregel
Overzicht creëren helpt enorm, maar uiteindelijk moet je gewoon ergens beginnen. Neem één van de kleinste subtaakjes en ga aan de slag.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Je kent het wel: zo’n project waar je als een berg tegenop ziet. Waarbij je gewoonweg geen idee waar te beginnen. Zo’n klus die je maar voor je uit blijft schuiven in de hoop dat het op een dag op magische wijze ineens allemaal helder wordt.
Het slechte nieuws: dat gaat nooit gebeuren. En trust me: van dat uitstellen wordt niemand beter.
Het goede nieuws: die helderheid kun je zelf creëren.
Tip 1: Zorg dat het doel helder is
Of het nu een aangenomen opdracht is of een zelfbedacht project: zorg dat het doel 100% duidelijk is. Wat is exact de bedoeling? Hoe ziet het verwachte eindresultaat eruit? Wanneer is het project geslaagd? En is iedereen het daarover eens? Zodra je exact weet wat je wil opleveren kun je veel makkelijker bepalen hoe je daar gaat komen.
Tip 2: Creëer overzicht
chep orde in de chaos door een overzicht te maken van alle subtaken van het project. Hoe kleiner en concreter de acties, hoe beter. Heb je dat gedaan? Zet alle acties dan in een logische volgorde en plan ze in. Die grote berg is ineens veranderd in losse keitjes waar je gemakkelijk overheen stapt.
Tip 3: Uitbesteden
Wie heeft gezegd dat je alles alleen moet doen? Vraag om hulp! Misschien is er iemand die je kan helpen bij het creëren van structuur en overzicht in je project. En als je eenmaal alle kleine subacties helder hebt zijn er ongetwijfeld dingen die je aan een ander kan uitbesteden.
Tip 4: De 5-minutenregel
Overzicht creëren helpt enorm, maar uiteindelijk moet je gewoon ergens beginnen. Neem één van de kleinste subtaakjes en ga aan de slag.