Uitstelgedrag? Gebruik deze tip!
04/08/2023AI: Do’s en don’ts (deel 1)
04/08/2023Warning: rant incoming.
Er moet me even iets van het hart. Iets wat zo onlogisch is dat er ik er met mijn verstand niet goed bij kan. Namelijk dat er in de meeste bedrijven zo wordt beknibbeld op marketing.
Marketing moet altijd in minder uren. Met minder budget. Tegen een lager uurtarief. Het wordt gezien als een vervelende kostenpost die zo laag mogelijk moet worden gehouden.
WAAROM??
Waarom zou je gaan bezuinigen op DE bedrijfsactiviteit die je naamsbekendheid > leads > nieuwe en terugkerende klanten > impact en omzet oplevert? Dat is toch waar je hele toko op/om draait? Ik weet het: dit klinkt als “wij van wc-eend”, maar hear me out.
Marketing is geen overbodige luxe of noodzakelijk kwaad. Marketing is alles wat jij uitstraalt als bedrijf. Alle manieren waarop potentiële, huidige en voormalige klanten met jouw merk in aanraking komen. Al je communicatie. Al je leadwerving. Door daarop te beknibbelen zeg je eigenlijk:
“Ik wil wel klanten maar ik wil er geen geld aan uitgeven.”
En ik zal je even uit de droom helpen: zo werkt het niet. Klanten komen niet zomaar als rozenblaadjes naar beneden dwarrelen. Je zult er iets voor moeten doen. Uitreiken. Zichtbaar zijn. Investeren in de relatie. En ja, dit geldt zelfs als je heilig gelooft dat klanten zich vanzelf manifesteren. Er moet altijd een wisselwerking van energie zijn: geven om vervolgens te kunnen ontvangen.
Als jij niet bereid bent in je merk en je potentiële klant te investeren – ze letterlijk op waarde te schatten, hoe verwacht je dan dat mensen bereid zijn jou op waarde te schatten en in jouw product of dienst te investeren?
Lees die nog een keer.
Ja, marketing kost geld. Dat komt omdat het
a) gruwelijk veel tijd kost en
b) een vak is – en expertise kost geld.
Je kunt dat op twee manieren benaderen:
- Of je ziet het als een vervelende kostenpost waar je constant op probeert te bezuinigen.
- Of je ziet het als een essentieel onderdeel van de kostprijs van je omzet.
Draai het eens om. Probeer je marketingkosten eens te zien als een investering in je merk en je klant. Een waardering zelfs. Maak je marketinginvestering in plaats van zo laag mogelijk eens zo hoog mogelijk. En zie wat het je oplevert.
Einde rant. Thanks for listening. ❤️
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Warning: rant incoming.
Er moet me even iets van het hart. Iets wat zo onlogisch is dat er ik er met mijn verstand niet goed bij kan. Namelijk dat er in de meeste bedrijven zo wordt beknibbeld op marketing.
Marketing moet altijd in minder uren. Met minder budget. Tegen een lager uurtarief. Het wordt gezien als een vervelende kostenpost die zo laag mogelijk moet worden gehouden.
WAAROM??
Waarom zou je gaan bezuinigen op DE bedrijfsactiviteit die je naamsbekendheid > leads > nieuwe en terugkerende klanten > impact en omzet oplevert? Dat is toch waar je hele toko op/om draait? Ik weet het: dit klinkt als “wij van wc-eend”, maar hear me out.
Marketing is geen overbodige luxe of noodzakelijk kwaad. Marketing is alles wat jij uitstraalt als bedrijf. Alle manieren waarop potentiële, huidige en voormalige klanten met jouw merk in aanraking komen. Al je communicatie. Al je leadwerving. Door daarop te beknibbelen zeg je eigenlijk:
“Ik wil wel klanten maar ik wil er geen geld aan uitgeven.”
En ik zal je even uit de droom helpen: zo werkt het niet. Klanten komen niet zomaar als rozenblaadjes naar beneden dwarrelen. Je zult er iets voor moeten doen. Uitreiken. Zichtbaar zijn. Investeren in de relatie. En ja, dit geldt zelfs als je heilig gelooft dat klanten zich vanzelf manifesteren. Er moet altijd een wisselwerking van energie zijn: geven om vervolgens te kunnen ontvangen.
Als jij niet bereid bent in je merk en je potentiële klant te investeren – ze letterlijk op waarde te schatten, hoe verwacht je dan dat mensen bereid zijn jou op waarde te schatten en in jouw product of dienst te investeren?
Lees die nog een keer.
Ja, marketing kost geld. Dat komt omdat het
a) gruwelijk veel tijd kost en
b) een vak is – en expertise kost geld.
Je kunt dat op twee manieren benaderen:
- Of je ziet het als een vervelende kostenpost waar je constant op probeert te bezuinigen.
- Of je ziet het als een essentieel onderdeel van de kostprijs van je omzet.
Draai het eens om. Probeer je marketingkosten eens te zien als een investering in je merk en je klant. Een waardering zelfs. Maak je marketinginvestering in plaats van zo laag mogelijk eens zo hoog mogelijk. En zie wat het je oplevert.
Einde rant. Thanks for listening. ❤️