Wil jij wel echt klanten?
04/08/2023AI: Do’s en don’ts (deel 2)
04/08/2023De afgelopen tijd worden we doodgegooid met berichten over ChatGPT en andere tools voor het gebruik van Artificial Intelligence. De belangrijkste vraag is natuurlijk: moet jij daar wat mee in je bedrijf? En zo ja: wat?
AI: sommigen prijzen het de hemel in; anderen zijn vooral bang voor de mogelijke gevolgen. Maar hoe je er ook over denkt: het is duidelijk dat we er met z’n allen niet meer omheen kunnen. De invloed van kunstmatige intelligentie zal in de toekomst alleen maar groter worden. En dus is de logische vraag: wat moet jij daar wel of niet mee doen?
Allereerst: wij en onze bedrijven zullen écht niet binnen een paar jaar allemaal overbodig worden. Ik wil de mogelijkheden van deze technologie zeker niet onderschatten, maar dat is wel wat het is: technologie. En dat kan de unieke combinatie van skills, ervaring, visie en persoonlijkheid die jou uniek maakt niet vervangen.
Juist om dat unieke karakter te behouden is er een aantal dingen waarvoor je AI niet wil inzetten:
- 1. Het bepalen van de koers van jouw bedrijf. Strategie is geen exacte wetenschap. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde. Geen twee ondernemers zijn hetzelfde. Geen twee groepen klanten zijn hetzelfde. Dus ChatGPT kan niet bepalen welke strategie voor jou werkt. Dat moet je zelf doen, eventueel bijgestaan door een ervaren business coach.
- Het schrijven van je content. De plek waar jouw unieke karakter als bedrijf het beste zichtbaar wordt is in je marketing en communicatie. Júist daar wil je jouw unieke geluid laten horen zodat je de doelgroep aanspreekt die bij jou past.
- Communicatie met je klanten. Een virtuele assistent is misschien een leuke gimmick, maar onderschat nooit de kracht van menselijke connectie. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met een computer.
Waar kun je AI dan wèl voor inzetten in je bedrijf? Check hiervoor deel 2 van deze blog.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
De afgelopen tijd worden we doodgegooid met berichten over ChatGPT en andere tools voor het gebruik van Artificial Intelligence. De belangrijkste vraag is natuurlijk: moet jij daar wat mee in je bedrijf? En zo ja: wat?
AI: sommigen prijzen het de hemel in; anderen zijn vooral bang voor de mogelijke gevolgen. Maar hoe je er ook over denkt: het is duidelijk dat we er met z’n allen niet meer omheen kunnen. De invloed van kunstmatige intelligentie zal in de toekomst alleen maar groter worden. En dus is de logische vraag: wat moet jij daar wel of niet mee doen?
Allereerst: wij en onze bedrijven zullen écht niet binnen een paar jaar allemaal overbodig worden. Ik wil de mogelijkheden van deze technologie zeker niet onderschatten, maar dat is wel wat het is: technologie. En dat kan de unieke combinatie van skills, ervaring, visie en persoonlijkheid die jou uniek maakt niet vervangen.
Juist om dat unieke karakter te behouden is er een aantal dingen waarvoor je AI niet wil inzetten:
- 1. Het bepalen van de koers van jouw bedrijf. Strategie is geen exacte wetenschap. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde. Geen twee ondernemers zijn hetzelfde. Geen twee groepen klanten zijn hetzelfde. Dus ChatGPT kan niet bepalen welke strategie voor jou werkt. Dat moet je zelf doen, eventueel bijgestaan door een ervaren business coach.
- Het schrijven van je content. De plek waar jouw unieke karakter als bedrijf het beste zichtbaar wordt is in je marketing en communicatie. Júist daar wil je jouw unieke geluid laten horen zodat je de doelgroep aanspreekt die bij jou past.
- Communicatie met je klanten. Een virtuele assistent is misschien een leuke gimmick, maar onderschat nooit de kracht van menselijke connectie. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met een computer.
Waar kun je AI dan wèl voor inzetten in je bedrijf? Check hiervoor deel 2 van deze blog.