Moet ik op dit social platform? De checklist
04/08/2023Wij geloven niet zo in losse marketingcampagnes
11/08/2023Het is natuurlijk essentieel dat de marketinginstrumenten die je inzet, ook allemaal optimaal werken, zodat ze zoveel mogelijk resultaat opleveren. Eén van de manieren om dat succespercentage verder omhoog te krikken is door A/B-testen.
A/B-testen is simpel gezegd het testen van verbeteringen aan een bepaald marketinginstrument. Vaak is dat een websitepagina, maar je kunt ook bijvoorbeeld e-mails of advertenties A/B-testen.
Waar je het ook voor gebruikt, een A/B-test is een hele mooie manier om te testen of een verbetering die je wil doorvoeren ook daadwerkelijk meer resultaat oplevert.
Hoe werkt dat nou?
Je maakt twee varianten en stuurt gedurende een aantal weken 50% van je websiteverkeer naar de ene variant, en de andere 50% naar de andere variant. Vervolgens meet je welke variant beter presteert.
Laten we in dit voorbeeld even uitgaan van een webpagina. Je huidige situatie – in dit geval dus je webpagina zoals die nu is – is altijd je A-variant. Vervolgens maak je een kopie van deze pagina, waarop je één wijziging doorvoert. Bijvoorbeeld een andere titel, een andere kleur knop, een andere manier om je prijs te presenteren… Dit is je B-variant.
Het is heel belangrijk dat je altijd maar één ding tegelijk wijzigt, zodat je het effect van die wijziging heel zuiver kunt meten.
Je laat een A/B-test minimaal zo’n drie weken lopen om voldoende data te verzamelen om een conclusie te kunnen trekken. Vervolgens kies je of je de wijziging definitief doorvoert of niet en kun je de volgende test inrichten.
Let op: Bepaal van tevoren wel goed hoe je het resultaat van je A/B-test gaat meten. Meestal is dat het aantal clicks op een knop, maar je kunt bijvoorbeeld ook meten welke variant het laagste uitstappercentage heeft, of welke variant de meeste omzet oplevert.
Er bestaan heel wat tools om A/B-tests uit te voeren, dus Google even om te onderzoeken welke software het beste past bij jouw wensen. Veel website- en e-mailsoftware heeft ook geïntegreerde mogelijkheden om A/B-tests te doen.
Door te testen en te meten welke variant beter presteert, kun je een goede conclusie trekken of de wijziging die je wilt doorvoeren ook echt bijdraagt aan betere resultaten.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Het is natuurlijk essentieel dat de marketinginstrumenten die je inzet, ook allemaal optimaal werken, zodat ze zoveel mogelijk resultaat opleveren. Eén van de manieren om dat succespercentage verder omhoog te krikken is door A/B-testen.
A/B-testen is simpel gezegd het testen van verbeteringen aan een bepaald marketinginstrument. Vaak is dat een websitepagina, maar je kunt ook bijvoorbeeld e-mails of advertenties A/B-testen.
Waar je het ook voor gebruikt, een A/B-test is een hele mooie manier om te testen of een verbetering die je wil doorvoeren ook daadwerkelijk meer resultaat oplevert.
Hoe werkt dat nou?
Je maakt twee varianten en stuurt gedurende een aantal weken 50% van je websiteverkeer naar de ene variant, en de andere 50% naar de andere variant. Vervolgens meet je welke variant beter presteert.
Laten we in dit voorbeeld even uitgaan van een webpagina. Je huidige situatie – in dit geval dus je webpagina zoals die nu is – is altijd je A-variant. Vervolgens maak je een kopie van deze pagina, waarop je één wijziging doorvoert. Bijvoorbeeld een andere titel, een andere kleur knop, een andere manier om je prijs te presenteren… Dit is je B-variant.
Het is heel belangrijk dat je altijd maar één ding tegelijk wijzigt, zodat je het effect van die wijziging heel zuiver kunt meten.
Je laat een A/B-test minimaal zo’n drie weken lopen om voldoende data te verzamelen om een conclusie te kunnen trekken. Vervolgens kies je of je de wijziging definitief doorvoert of niet en kun je de volgende test inrichten.
Let op: Bepaal van tevoren wel goed hoe je het resultaat van je A/B-test gaat meten. Meestal is dat het aantal clicks op een knop, maar je kunt bijvoorbeeld ook meten welke variant het laagste uitstappercentage heeft, of welke variant de meeste omzet oplevert.
Er bestaan heel wat tools om A/B-tests uit te voeren, dus Google even om te onderzoeken welke software het beste past bij jouw wensen. Veel website- en e-mailsoftware heeft ook geïntegreerde mogelijkheden om A/B-tests te doen.
Door te testen en te meten welke variant beter presteert, kun je een goede conclusie trekken of de wijziging die je wilt doorvoeren ook echt bijdraagt aan betere resultaten.