Wat is een A/B-test en hoe werkt het?
11/08/2023Eén van mijn grootste lessen als ondernemer
11/08/2023Imagine this:
Er staat een productlancering voor de deur, dus je belt je go-to marketingbureau. “Kunnen we volgende maand een campagne draaien voor de productlancering?” Het marketingbureau gaat aan de slag en voor je het weet staat er een gelikte campagne in de steigers. De campagne draait een aantal weken, levert mooie resultaten op. Het marketingbureau gaat door met het volgende project voor de volgende klant en jij gaat weer over tot de orde van de dag.
Mooi toch?
Tuurlijk. Maar hoe past deze campagne in het grote plaatje van waar jij heen wil met je bedrijf? Is deze lancering onderdeel van een overkoepelende strategie om je bedrijfsdoelen te behalen? Waar heeft het marketingbureau op gestuurd? Op aantal vertoningen, verkopen, cost-per-click? En in hoeverre is dit ook daadwerkelijk wat je wil meten in het licht van de groeistrategie van je bedrijf?
Dus ja, misschien heeft de campagne voor nu goed resultaat opgeleverd. Maar in feite zou je de investering niet af moeten zetten tegen het kortetermijnresultaat, maar tegen wat het je op de lange termijn oplevert. In hoeverre het bijdraagt aan het behalen van je bedrijfsdoelen.
Ik geloof niet zo in losse, op zichzelf staande marketingcampagnes.
Waar ik wel in geloof? In marketing waarbij alle kleine acties van vandaag bijdragen aan het behalen van de doelen van morgen. Gebaseerd op een strategisch marketingplan dat volledig is afgestemd op jouw merk en jouw langetermijn idealen. Zodat je die stip op de horizon elke dag een stukje dichterbij ziet komen.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Imagine this:
Er staat een productlancering voor de deur, dus je belt je go-to marketingbureau. “Kunnen we volgende maand een campagne draaien voor de productlancering?” Het marketingbureau gaat aan de slag en voor je het weet staat er een gelikte campagne in de steigers. De campagne draait een aantal weken, levert mooie resultaten op. Het marketingbureau gaat door met het volgende project voor de volgende klant en jij gaat weer over tot de orde van de dag.
Mooi toch?
Tuurlijk. Maar hoe past deze campagne in het grote plaatje van waar jij heen wil met je bedrijf? Is deze lancering onderdeel van een overkoepelende strategie om je bedrijfsdoelen te behalen? Waar heeft het marketingbureau op gestuurd? Op aantal vertoningen, verkopen, cost-per-click? En in hoeverre is dit ook daadwerkelijk wat je wil meten in het licht van de groeistrategie van je bedrijf?
Dus ja, misschien heeft de campagne voor nu goed resultaat opgeleverd. Maar in feite zou je de investering niet af moeten zetten tegen het kortetermijnresultaat, maar tegen wat het je op de lange termijn oplevert. In hoeverre het bijdraagt aan het behalen van je bedrijfsdoelen.
Ik geloof niet zo in losse, op zichzelf staande marketingcampagnes.
Waar ik wel in geloof? In marketing waarbij alle kleine acties van vandaag bijdragen aan het behalen van de doelen van morgen. Gebaseerd op een strategisch marketingplan dat volledig is afgestemd op jouw merk en jouw langetermijn idealen. Zodat je die stip op de horizon elke dag een stukje dichterbij ziet komen.