Zo kom je aan recensies
26/09/2023Kies maar: leads of klanten?
10/10/2023Een bruikbaar marketingplan in 6 stappen
Er zijn boekenplanken volgeschreven over marketingplannen. En daar zit ‘m direct het probleem: in al die theorie over het uitwerken van de perfecte marketingstrategie is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Want hoe maak je nu een marketingplan voor je bedrijf dat ook echt bruikbaar is? In deze blog een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Waarom traditionele marketingplannen vaak niet werken
Je hebt ze vast wel eens gezien: van die marketingplannen van 30 kantjes, vol met modellen, marktanalyses, segmentaties en andere theoretische shizzle. Ieder aspect van de marketingstrategie is zorgvuldig ontworpen, alles is uitvoerig geanalyseerd en iedere keuze is theoretisch onderbouwd. Hier valt iets voor te zeggen – zeker voor grote multinationals in complexe markten, die niets aan het toeval kunnen overlaten.
Maar voor de meeste (kleinere) bedrijven schiet zo’n monsterplan z’n doel flink voorbij:
- Om al die ingewikkelde analyses te kunnen uitvoeren moet je bijna hogere wiskunde hebben gestudeerd.
- Hoe langer en complexer het plan, hoe groter de kans dat het onderin een bureaula belandt en nooit daadwerkelijk uitgevoerd zal worden.
- (Online) marketing verandert zo snel, dat al die theoretische conclusies al gauw worden ingehaald door de werkelijkheid. Zonde van al je werk.
De voordelen van een marketingplan
Toch is de beschikbare informatie over het opstellen van een marketingstrategie met name gebaseerd op grote bedrijven met traditionele verdienmodellen. Iedereen die marketing heeft gestudeerd kan het beamen: marketing in theorie is compleet iets anders dan marketing in de praktijk – zéker als het gaat om online marketing. Waarom dan toch de moeite doen? Omdat een goed marketingplan je bedrijf enorm verder helpt.
- Het dwingt je kritisch te kijken naar het fundament van je bedrijfsconcept en maakt snel duidelijk waar je nog werk te doen hebt om dingen aan te scherpen.
- Het geeft je richting bij het inzetten van de juiste marketingstrategieën, zodat je niet “zomaar wat doet”.
- Het zorgt voor een heldere focus op je doelstellingen: je weet precies wat je moet doen en wanneer.
Zo schrijf jij een bruikbaar marketingplan
Tijd om je eigen marketingplan te schrijven. Met deze tips wordt jouw plan kort, helder en bruikbaar.
Stap 1: Jouw klant en diens probleem
Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wie jouw ideale klant is en waar hij of zij tegenaan loopt. Wat is het grootste probleem en welke wensen en verlangens heeft hij of zij?
Stap 2: Jouw oplossing
Welke oplossing bied jij?
Vervolgens ga je even uitzoomen: hoe verhoudt jouw oplossing zich tot andere oplossingen in de markt en waarom zou men voor jou kiezen? Formuleer minstens drie sterke, onderscheidende eigenschappen (USPs) van jouw product of dienst.
Stap 3: Doelen stellen
Begin bij het zetten van een stip op de horizon: waar wil jij over 3 tot 5 jaar staan? Vertaal deze droom vervolgens in een hele concrete, meetbare doelstelling. Tot slot breek je dat doel op in kleine stappen en formuleer je je doelen voor het komende jaar.
Stap 4: Je marketingstrategie
Nu je je doelen helder hebt, kun je heel gericht kiezen welke marketingstrategieën jou het beste gaan helpen die doelen te behalen. Je gaat alleen doen wat je verder helpt – al het andere is ruis.
Stap 5: Meten is weten
Bedenk hoe je de voortgang van je marketingplan gaat monitoren, meten en optimaliseren.
Stap 6: Aan de slag
Je weet nu precies wat je te doen staat. Maak per maand of per kwartaal een gedetailleerde planning. Zo werk je op een gestructureerde manier aan het bereiken van je doelen.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Een bruikbaar marketingplan in 6 stappen
Er zijn boekenplanken volgeschreven over marketingplannen. En daar zit ‘m direct het probleem: in al die theorie over het uitwerken van de perfecte marketingstrategie is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Want hoe maak je nu een marketingplan voor je bedrijf dat ook echt bruikbaar is? In deze blog een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt.
Waarom traditionele marketingplannen vaak niet werken
Je hebt ze vast wel eens gezien: van die marketingplannen van 30 kantjes, vol met modellen, marktanalyses, segmentaties en andere theoretische shizzle. Ieder aspect van de marketingstrategie is zorgvuldig ontworpen, alles is uitvoerig geanalyseerd en iedere keuze is theoretisch onderbouwd. Hier valt iets voor te zeggen – zeker voor grote multinationals in complexe markten, die niets aan het toeval kunnen overlaten.
Maar voor de meeste (kleinere) bedrijven schiet zo’n monsterplan z’n doel flink voorbij:
- Om al die ingewikkelde analyses te kunnen uitvoeren moet je bijna hogere wiskunde hebben gestudeerd.
- Hoe langer en complexer het plan, hoe groter de kans dat het onderin een bureaula belandt en nooit daadwerkelijk uitgevoerd zal worden.
- (Online) marketing verandert zo snel, dat al die theoretische conclusies al gauw worden ingehaald door de werkelijkheid. Zonde van al je werk.
De voordelen van een marketingplan
Toch is de beschikbare informatie over het opstellen van een marketingstrategie met name gebaseerd op grote bedrijven met traditionele verdienmodellen. Iedereen die marketing heeft gestudeerd kan het beamen: marketing in theorie is compleet iets anders dan marketing in de praktijk – zéker als het gaat om online marketing. Waarom dan toch de moeite doen? Omdat een goed marketingplan je bedrijf enorm verder helpt.
- Het dwingt je kritisch te kijken naar het fundament van je bedrijfsconcept en maakt snel duidelijk waar je nog werk te doen hebt om dingen aan te scherpen.
- Het geeft je richting bij het inzetten van de juiste marketingstrategieën, zodat je niet “zomaar wat doet”.
- Het zorgt voor een heldere focus op je doelstellingen: je weet precies wat je moet doen en wanneer.
Zo schrijf jij een bruikbaar marketingplan
Tijd om je eigen marketingplan te schrijven. Met deze tips wordt jouw plan kort, helder en bruikbaar.
Stap 1: Jouw klant en diens probleem
Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wie jouw ideale klant is en waar hij of zij tegenaan loopt. Wat is het grootste probleem en welke wensen en verlangens heeft hij of zij?
Stap 2: Jouw oplossing
Welke oplossing bied jij?
Vervolgens ga je even uitzoomen: hoe verhoudt jouw oplossing zich tot andere oplossingen in de markt en waarom zou men voor jou kiezen? Formuleer minstens drie sterke, onderscheidende eigenschappen (USPs) van jouw product of dienst.
Stap 3: Doelen stellen
Begin bij het zetten van een stip op de horizon: waar wil jij over 3 tot 5 jaar staan? Vertaal deze droom vervolgens in een hele concrete, meetbare doelstelling. Tot slot breek je dat doel op in kleine stappen en formuleer je je doelen voor het komende jaar.
Stap 4: Je marketingstrategie
Nu je je doelen helder hebt, kun je heel gericht kiezen welke marketingstrategieën jou het beste gaan helpen die doelen te behalen. Je gaat alleen doen wat je verder helpt – al het andere is ruis.
Stap 5: Meten is weten
Bedenk hoe je de voortgang van je marketingplan gaat monitoren, meten en optimaliseren.
Stap 6: Aan de slag
Je weet nu precies wat je te doen staat. Maak per maand of per kwartaal een gedetailleerde planning. Zo werk je op een gestructureerde manier aan het bereiken van je doelen.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.