Samenwerken met een marketingpartner? Zo doe je dat.
12/11/20235 (storytelling) technieken om je verhaal beter over te brengen
26/11/2023De onderschatte kracht van e-mailmarketing
Als er één strategie is die je consistent nieuwe klanten kan opleveren dan is het wel e-mailmarketing. Niet nieuw, niet sexy, maar wel crazy effectief. Waarom e-mailmarketing zo’n krachtige strategie is en hoe je er echt nieuwe klanten mee aantrekt? Dat bespreken we vandaag.
Waarom is e-mailmarketing effectief?
Laten we bij het begin beginnen: waarom is e-mailmarketing zo’n krachtig marketinginstrument?
- Allereerst een open deur: iedereen gebruikt e-mail en dat gaat voorlopig ook wel zo blijven. Met e-mailmarketing bereik je dus niet een deel van je doelgroep (zoals met andere marketingstrategieën vaak wel het geval is), maar trek je in één keer de aandacht van iedereen die je wil bereiken.
- Je bereikt mensen waar ze toch al zijn. 99% van de mensen checkt hun e-mail elke dag. Ze hoeven er niets extra’s voor de doen om jouw boodschap tegen te komen.
- Met dank aan de dopamineverslaving van ons brein kúnnen we dat ene rode bolletje of dat ongelezen mailtje simpelweg niet negeren. Zelfs al denk je van tevoren dat een bericht niet relevant is, tóch ga je even kijken.
- We lezen e-mails actiever en met meer aandacht dan berichten op social media. De kans dat je boodschap écht binnenkomt is via een e-mail dus vele malen groter dan via een social post. De conversiepercentages van e-mailmarketing zijn dan ook ongeveer 3x (!) zo hoog.
- E-mailmarketing is de ideale manier om koude leads om te toveren in warme leads. Hoe? Dat leg ik je zo uit.
Allemaal spam
Oké, nu hoor ik de critici al mopperen: “We worden tegenwoordig helemaal doodgespamd met e-mails.” “Ik gooi al die nieuwsbrieven meteen ongelezen weg.” “Het is allemaal commerciële troep.”
En je hebt gelijk: juist omdat het zo’n effectieve strategie is wordt er veel gebruik van gemaakt. Maar er wordt ook veel verkeerd gebruik gemaakt van e-mailmarketing. Denk aan bedrijven die je iedere dag (of zelfs meerdere keren per dag!) spammen. Of nieuwsbrieven waar alleen maar commerciële inhoud in zit. Of, nog erger: e-maillijsten die wel inhoudelijke content bieden, maar waar je werkelijk nog nooit iets van hebt geleerd omdat het allemaal open deuren zijn.
Ga eens na bij jezelf: waarschijnlijk zijn er een paar mailing lists waar jij je nog steeds niet van hebt afgemeld – of die je zelfs heel trouw leest – omdat ze echt iets toevoegen. En zo’n mailing list kun jij ook creëren.
Hoe jij wél waarde levert met e-mailmarketing
De twee gouden regels voor een succesvolle e-mailstrategie: goede inhoud en consistentie.
Wat is dan goede inhoud? Dat is inhoud die mensen graag willen lezen (makkelijker gezegd dan gedaan, I know). Stuur geen voor de hand liggende, opendeurderige, saaie of louter commerciële mails. Geef echt waardevolle tips en adviezen, vertel verhalen, wees authentiek, geef je visie, gebruik humor, laat jezelf zien. Gebruik al deze technieken / manieren om een punt te maken waar mensen echt iets aan hebben en wat op de een of andere manier gerelateerd is aan jouw bedrijf of markt.
Een truc om te zorgen dat je de juiste mensen de juiste informatie voorschotelt? Segmentatie. Zeker wanneer je een brede doelgroep hebt is het heel effectief om je mailing list op te splitsen in verschillende segmenten zodat je iedereen berichten kunt sturen die passen bij hun interesses. Sterker nog: je kunt je berichten in grote mate personaliseren, zodat iedere lezer zich direct aangesproken voelt. Hoe persoonlijk wil je de relatie met je klanten hebben!?
Consistentie betekent voor iedereen iets anders. Of je nu 3 keer per week of 1 keer per maand mailt: kies een frequentie die bij je past en houd je eraan. Zo gaat je publiek wennen aan het ritme van jouw e-mails. Bovendien is een vast ritme makkelijker voor jezelf: je kun je e-mailplanning erop aanpassen en zelfs vooruit werken als je dat prettig vindt.
Kleine kanttekening: te veel of te weinig mailen zal je minder opleveren. Bedrijven die meer dan 5 keer per week mailen hebben lagere scores. En minder dan 1 keer per maand mailen maakt het veel moeilijker een relatie op te bouwen met je doelgroep.
Van koude leads naar warme leads met e-mailmarketing
But here’s where it gets really interesting. Want hoe helpt e-mailmarketing je nu concreet aan nieuwe klanten?
Laten we even kijken naar consumentengedrag. Of mensengedrag eigenlijk, want – of je nu in een B2C of B2B rol zit – uiteindelijk zijn we allemaal net echte mensen… Hoeveel van de mensen die jou (of jouw bedrijf/aanbod) voor het eerst tegenkomen doen direct een aankoop? Mijn gok: (bijna) geen. En dat is logisch, want hoe vaak koop jij van een deurverkoper? Mensen kopen van mensen. Ze willen je eerst leren kennen voordat ze met je in zee gaan.
Je e-maillijst is de perfecte manier om mensen die jou nog niet (goed) kennen te laten kennismaken met wie jij bent en wat jij doet. Zo word jij langzaam een ‘bekende’ en is jouw aanbod uiteindelijk een logisch gevolg van alles wat ze al van je hebben gezien.
Gefeliciteerd: je hebt nu van een ‘koude’ lead een ‘warme’ lead gemaakt en de kans dat ze jouw product kopen is ineens een heel stuk groter. Niet nieuw, niet sexy, maar wel ontzettend effectief.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
De onderschatte kracht van e-mailmarketing
Als er één strategie is die je consistent nieuwe klanten kan opleveren dan is het wel e-mailmarketing. Niet nieuw, niet sexy, maar wel crazy effectief. Waarom e-mailmarketing zo’n krachtige strategie is en hoe je er echt nieuwe klanten mee aantrekt? Dat bespreken we vandaag.
Waarom is e-mailmarketing effectief?
Laten we bij het begin beginnen: waarom is e-mailmarketing zo’n krachtig marketinginstrument?
- Allereerst een open deur: iedereen gebruikt e-mail en dat gaat voorlopig ook wel zo blijven. Met e-mailmarketing bereik je dus niet een deel van je doelgroep (zoals met andere marketingstrategieën vaak wel het geval is), maar trek je in één keer de aandacht van iedereen die je wil bereiken.
- Je bereikt mensen waar ze toch al zijn. 99% van de mensen checkt hun e-mail elke dag. Ze hoeven er niets extra’s voor de doen om jouw boodschap tegen te komen.
- Met dank aan de dopamineverslaving van ons brein kúnnen we dat ene rode bolletje of dat ongelezen mailtje simpelweg niet negeren. Zelfs al denk je van tevoren dat een bericht niet relevant is, tóch ga je even kijken.
- We lezen e-mails actiever en met meer aandacht dan berichten op social media. De kans dat je boodschap écht binnenkomt is via een e-mail dus vele malen groter dan via een social post. De conversiepercentages van e-mailmarketing zijn dan ook ongeveer 3x (!) zo hoog.
- E-mailmarketing is de ideale manier om koude leads om te toveren in warme leads. Hoe? Dat leg ik je zo uit.
Allemaal spam
Oké, nu hoor ik de critici al mopperen: “We worden tegenwoordig helemaal doodgespamd met e-mails.” “Ik gooi al die nieuwsbrieven meteen ongelezen weg.” “Het is allemaal commerciële troep.”
En je hebt gelijk: juist omdat het zo’n effectieve strategie is wordt er veel gebruik van gemaakt. Maar er wordt ook veel verkeerd gebruik gemaakt van e-mailmarketing. Denk aan bedrijven die je iedere dag (of zelfs meerdere keren per dag!) spammen. Of nieuwsbrieven waar alleen maar commerciële inhoud in zit. Of, nog erger: e-maillijsten die wel inhoudelijke content bieden, maar waar je werkelijk nog nooit iets van hebt geleerd omdat het allemaal open deuren zijn.
Ga eens na bij jezelf: waarschijnlijk zijn er een paar mailing lists waar jij je nog steeds niet van hebt afgemeld – of die je zelfs heel trouw leest – omdat ze echt iets toevoegen. En zo’n mailing list kun jij ook creëren.
Hoe jij wél waarde levert met e-mailmarketing
De twee gouden regels voor een succesvolle e-mailstrategie: goede inhoud en consistentie.
Wat is dan goede inhoud? Dat is inhoud die mensen graag willen lezen (makkelijker gezegd dan gedaan, I know). Stuur geen voor de hand liggende, opendeurderige, saaie of louter commerciële mails. Geef echt waardevolle tips en adviezen, vertel verhalen, wees authentiek, geef je visie, gebruik humor, laat jezelf zien. Gebruik al deze technieken / manieren om een punt te maken waar mensen echt iets aan hebben en wat op de een of andere manier gerelateerd is aan jouw bedrijf of markt.
Een truc om te zorgen dat je de juiste mensen de juiste informatie voorschotelt? Segmentatie. Zeker wanneer je een brede doelgroep hebt is het heel effectief om je mailing list op te splitsen in verschillende segmenten zodat je iedereen berichten kunt sturen die passen bij hun interesses. Sterker nog: je kunt je berichten in grote mate personaliseren, zodat iedere lezer zich direct aangesproken voelt. Hoe persoonlijk wil je de relatie met je klanten hebben!?
Consistentie betekent voor iedereen iets anders. Of je nu 3 keer per week of 1 keer per maand mailt: kies een frequentie die bij je past en houd je eraan. Zo gaat je publiek wennen aan het ritme van jouw e-mails. Bovendien is een vast ritme makkelijker voor jezelf: je kun je e-mailplanning erop aanpassen en zelfs vooruit werken als je dat prettig vindt.
Kleine kanttekening: te veel of te weinig mailen zal je minder opleveren. Bedrijven die meer dan 5 keer per week mailen hebben lagere scores. En minder dan 1 keer per maand mailen maakt het veel moeilijker een relatie op te bouwen met je doelgroep.
Van koude leads naar warme leads met e-mailmarketing
But here’s where it gets really interesting. Want hoe helpt e-mailmarketing je nu concreet aan nieuwe klanten?
Laten we even kijken naar consumentengedrag. Of mensengedrag eigenlijk, want – of je nu in een B2C of B2B rol zit – uiteindelijk zijn we allemaal net echte mensen… Hoeveel van de mensen die jou (of jouw bedrijf/aanbod) voor het eerst tegenkomen doen direct een aankoop? Mijn gok: (bijna) geen. En dat is logisch, want hoe vaak koop jij van een deurverkoper? Mensen kopen van mensen. Ze willen je eerst leren kennen voordat ze met je in zee gaan.
Je e-maillijst is de perfecte manier om mensen die jou nog niet (goed) kennen te laten kennismaken met wie jij bent en wat jij doet. Zo word jij langzaam een ‘bekende’ en is jouw aanbod uiteindelijk een logisch gevolg van alles wat ze al van je hebben gezien.
Gefeliciteerd: je hebt nu van een ‘koude’ lead een ‘warme’ lead gemaakt en de kans dat ze jouw product kopen is ineens een heel stuk groter. Niet nieuw, niet sexy, maar wel ontzettend effectief.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.