AI: Do’s en don’ts (deel 2)
04/08/2023Intuïtieve keuzes zijn een no-go. Here’s why.
04/08/2023We kennen allemaal de neiging om complete controle te willen hebben over… nou ja, over zoveel mogelijk eigenlijk.
En veel ondernemers zijn nog een tandje erger. Want het is immers jouw bedrijf, dus moet je alles zelf kunnen, toch? En het scheelt je trouwens ook geld. En als je het zelf doet, weet je tenminste zeker dat het goed gebeurt.
Maar klopt dat eigenlijk wel?
Nee dus. Veel te veel startende ondernemers blijven veel te lang hangen in die fase van ‘alles zelf doen’. En het enige dat het je oplevert is een veel te volle agenda en een hoop stress.
Drie redenen waarom alles zelf doen geen goed idee is:
1. Jij bent niet overal goed in
Newsflash: je bent geen superhero. Ja, misschien figuurlijk, maar niet letterlijk. Je bent misschien de beste in je vak, maar ben je ook de beste in boekhouden, copywriting, events organiseren, projectmanagement, klantenservice, online advertising, IT, mails beantwoorden, lanceren, websites bouwen, HR, sales, enz.?
Nee dus. Uitbesteden of delegeren van taken waar je zelf minder goed in bent zorgt ervoor dat ieder aspect van je bedrijf de aandacht en expertise krijgt die het nodig heeft.
2. Je loopt jezelf voorbij
Jezelf overladen met taken is een directe route naar uitputting en burnout. Als je teveel hooi op je vork neemt gaan je efficiëntie en je productiviteit in rap tempo omlaag. En dan hebben we het nog niet eens over werkplezier. Wat zeg nu eerlijk: haal jij uit al die taken echt voldoening en energie?
Door te focussen op de taken waar je echt goed in bent en plezier uit haalt, maak je beter gebruik van jouw tijd en energie én je wordt er ook nog een leuker mens van.
3. Je kunt niet opschalen
One person can only do so much. Je hebt simpelweg maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Zelfs al ben jij bereid jezelf over de kop te werken, dan nog is er een limiet aan hoeveel klanten je kunt bedienen als je alles zelf wil blijven doen.
Het uitbesteden van taken en verantwoordelijkheden geeft jou de ruimte om meer klanten aan te nemen, na te denken over de strategie en richting van je bedrijf, of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.
Dus de simpele moraal van dit verhaal:
Let it go. Let it goooo.
Kijk eens kritisch naar je agenda en bepaal waar je jezelf en je bedrijf een plezier kan doen door taken uit te besteden.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
We kennen allemaal de neiging om complete controle te willen hebben over… nou ja, over zoveel mogelijk eigenlijk.
En veel ondernemers zijn nog een tandje erger. Want het is immers jouw bedrijf, dus moet je alles zelf kunnen, toch? En het scheelt je trouwens ook geld. En als je het zelf doet, weet je tenminste zeker dat het goed gebeurt.
Maar klopt dat eigenlijk wel?
Nee dus. Veel te veel startende ondernemers blijven veel te lang hangen in die fase van ‘alles zelf doen’. En het enige dat het je oplevert is een veel te volle agenda en een hoop stress.
Drie redenen waarom alles zelf doen geen goed idee is:
1. Jij bent niet overal goed in
Newsflash: je bent geen superhero. Ja, misschien figuurlijk, maar niet letterlijk. Je bent misschien de beste in je vak, maar ben je ook de beste in boekhouden, copywriting, events organiseren, projectmanagement, klantenservice, online advertising, IT, mails beantwoorden, lanceren, websites bouwen, HR, sales, enz.?
Nee dus. Uitbesteden of delegeren van taken waar je zelf minder goed in bent zorgt ervoor dat ieder aspect van je bedrijf de aandacht en expertise krijgt die het nodig heeft.
2. Je loopt jezelf voorbij
Jezelf overladen met taken is een directe route naar uitputting en burnout. Als je teveel hooi op je vork neemt gaan je efficiëntie en je productiviteit in rap tempo omlaag. En dan hebben we het nog niet eens over werkplezier. Wat zeg nu eerlijk: haal jij uit al die taken echt voldoening en energie?
Door te focussen op de taken waar je echt goed in bent en plezier uit haalt, maak je beter gebruik van jouw tijd en energie én je wordt er ook nog een leuker mens van.
3. Je kunt niet opschalen
One person can only do so much. Je hebt simpelweg maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Zelfs al ben jij bereid jezelf over de kop te werken, dan nog is er een limiet aan hoeveel klanten je kunt bedienen als je alles zelf wil blijven doen.
Het uitbesteden van taken en verantwoordelijkheden geeft jou de ruimte om meer klanten aan te nemen, na te denken over de strategie en richting van je bedrijf, of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.
Dus de simpele moraal van dit verhaal:
Let it go. Let it goooo.
Kijk eens kritisch naar je agenda en bepaal waar je jezelf en je bedrijf een plezier kan doen door taken uit te besteden.