Zo stel je zakelijke doelen voor 2024 in 30 minuten
17/12/2023Heb jij een hekel aan marketing en sales?
28/12/2023Een sterke hook:
20 voorbeelden
De wedstrijd om de aandacht is real. Met talloze accounts die vechten om een moment van focus, is het een ware kunst geworden om de aandacht van de scroller te grijpen. Hoe je dat doet? Door het gebruiken van een goede ‘hook’. In deze blog vertel ik je hier meer over en geef ik je een aantal ideeën voor je eigen content.
Wat is een hook en waarom is die belangrijk?
De zin/kreet/kop waarmee je in één keer de aandacht van je lezer trekt, wordt ook wel de ‘hook’ genoemd. Het is als het lokmiddel dat de nieuwsgierigheid wekt, de interesse vasthoudt en iemand binnen hengelt om verder te lezen (sorry voor dat beeld van Kapitein Haak op je netvlies).
Een sterke hook fungeert als de poort naar jouw content. Het is de eerste indruk die de lezer krijgt en, as we all know, die eerste indruk is behoorlijk belangrijk. Of het nu een blogpost, een social media-update of een e-mailcampagne is, de hook bepaalt of je publiek verder leest of snel verder scrolt.
Wat is een goede hook?
Een goede hook vereist creativiteit, begrip van je doelgroep en een vleugje psychologie. Het is de kunst van het verleiden, waarbij je de lezer uitnodigt voor een boeiende reis door je content. Een paar tips om een goede hook ge schrijven:
> De belangrijkste tip bij het bedenken van een goede hook: roep een gevoel op. Of het nu nieuwsgierigheid, shock, afgunst, verlangen of pijn is: de lezer moet emotioneel getriggerd worden.
> Een hook moet niet alleen de aandacht trekken, maar ook een belofte doen over de content benadrukken. De lezer moet een reden hebben om door te lezen. Beloof dus concrete inzichten, oplossingen of inspiratie.
Zorg ervoor dat de belofte die je doet in je hook wordt waargemaakt in je verdere content. Is je content teleurstellend na het de belofte die je in je hook hebt gedaan? Dan zullen lezers je niet snel gaan volgen voor meer waardevolle content.
Voorbeelden van sterke hooks
Wist je dat…
De ultieme checklist voor…
5 redenen waarom je…
2023 zou het jaar worden van…
Heb je je ooit afgevraagd…
Confession time: …
Mijn grootste frustratie? …
3 misvattingen over…
[probleem]? Dit is hoe je het oplost.
7 tips voor…
Unpopular opinion: …
De kracht van…
Wat zou er gebeuren als…
Meer [resultaat]? Doe dit.
Dit moet je weten over…
[gewenst resultaat] in 3 stappen
Ik geloof niet in…
“[veelgestelde vraag]”
Het geheim van…
Zullen we stoppen met…
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Een sterke hook: 20 voorbeelden
De wedstrijd om de aandacht is real. Met talloze accounts die vechten om een moment van focus, is het een ware kunst geworden om de aandacht van de scroller te grijpen. Hoe je dat doet? Door het gebruiken van een goede ‘hook’. In deze blog vertel ik je hier meer over en geef ik je een aantal ideeën voor je eigen content.
Wat is een hook en waarom is die belangrijk?
De zin/kreet/kop waarmee je in één keer de aandacht van je lezer trekt, wordt ook wel de ‘hook’ genoemd. Het is als het lokmiddel dat de nieuwsgierigheid wekt, de interesse vasthoudt en iemand binnen hengelt om verder te lezen (sorry voor dat beeld van Kapitein Haak op je netvlies).
Een sterke hook fungeert als de poort naar jouw content. Het is de eerste indruk die de lezer krijgt en, as we all know, die eerste indruk is behoorlijk belangrijk. Of het nu een blogpost, een social media-update of een e-mailcampagne is, de hook bepaalt of je publiek verder leest of snel verder scrolt.
Wat is een goede hook?
Een goede hook vereist creativiteit, begrip van je doelgroep en een vleugje psychologie. Het is de kunst van het verleiden, waarbij je de lezer uitnodigt voor een boeiende reis door je content. Een paar tips om een goede hook ge schrijven:
> De belangrijkste tip bij het bedenken van een goede hook: roep een gevoel op. Of het nu nieuwsgierigheid, shock, afgunst, verlangen of pijn is: de lezer moet emotioneel getriggerd worden.
> Een hook moet niet alleen de aandacht trekken, maar ook een belofte doen over de content benadrukken. De lezer moet een reden hebben om door te lezen. Beloof dus concrete inzichten, oplossingen of inspiratie.
Zorg ervoor dat de belofte die je doet in je hook wordt waargemaakt in je verdere content. Is je content teleurstellend na het de belofte die je in je hook hebt gedaan? Dan zullen lezers je niet snel gaan volgen voor meer waardevolle content.
Voorbeelden van sterke hooks
Wist je dat…
De ultieme checklist voor…
5 redenen waarom je…
2023 zou het jaar worden van…
Heb je je ooit afgevraagd…
Confession time: …
Mijn grootste frustratie? …
3 misvattingen over…
[probleem]? Dit is hoe je het oplost.
7 tips voor…
Unpopular opinion: …
De kracht van…
Wat zou er gebeuren als…
Meer [resultaat]? Doe dit.
Dit moet je weten over…
[gewenst resultaat] in 3 stappen
Ik geloof niet in…
“[veelgestelde vraag]”
Het geheim van…
Zullen we stoppen met…
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.