Wij geloven niet zo in losse marketingcampagnes
11/08/20235 must-haves voor je website
14/08/2023Eén van de belangrijkste dingen die ik in de afgelopen jaren leerde is dit:
vergeet je eigen marketing niet.
De meeste ondernemers zijn hun bedrijf gestart vanuit hun passie, hun expertise of een prachtig idee. Vaak heb je aan het begin getoetst of er genoeg animo was voor je bedrijfsconcept, of heb je een aantal klanten verzameld om mee te starten. Het laaghangende fruit, om het zo maar te zeggen.
Een bedrijf starten is een hele spannende tijd, maar wat daarna komt is misschien nog wel veel moeilijker: namelijk zorgen dat er, naast die paar klanten waar je mee gestart bent, daarna ook een constante stroom van nieuwe klanten blijft komen.
En die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Daarvoor heb je een stevig marketingfundament nodig. En het bouwen daarvan heeft tijd nodig.
Dit is één van de lessen die ik zelf the hard way heb moeten leren.
Ik startte met een mooi portfolio van klanten en was daar zo druk mee dat ik nauwelijks tijd had om aan mijn eigen marketing te werken en naamsbekendheid op te bouwen. Op zich begrijpelijk, want je eerste prioriteit ligt altijd bij het leveren van een kwaliteit, en dan bungelt je eigen marketing vaak onderaan het prioriteitenlijstje.
Maar dan komt het onvermijdelijke moment dat er klanten beginnen weg te vallen. Ook als jij fantastisch werk levert is dat een natuurlijk onderdeel van het proces en kunnen er allerlei goede redenen zijn dat een samenwerking ten einde komt: het traject is afgelopen, het bedrijf groeit zo hard dat ze besluiten zelf iemand aan te nemen voor het werk dat jij als externe voor ze deed, een bedrijf wordt overgenomen waardoor zaken anders worden ingericht…
Kortom: er kwam dus ineens een stuk minder omzet binnen. En omdat ik nauwelijks had geïnvesteerd in mijn eigen marketing en we midden in een energiecrisis zaten, lagen de nieuwe klanten niet voor het oprapen.
Ik had gewoon niet ver genoeg vooruit gekeken. Stom? Misschien wel. Maar ook heel begrijpelijk.
Maar goed, ik heb ervan geleerd en nu kun jij ook van mijn fout leren, zodat je ‘m zelf niet hoeft te maken.
Dus de tip van de dag: hoe druk je het ook hebt, hoe goed je bedrijf ook draait, hoe lastig je het ook vindt… Investeer altijd in je eigen marketing. Maak er een prioriteit van, zodat je een stevig fundament bouwt voor de toekomst.
Kun je daar hulp bij gebruiken? Laat het me weten.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Eén van de belangrijkste dingen die ik in de afgelopen jaren leerde is dit:
vergeet je eigen marketing niet.
De meeste ondernemers zijn hun bedrijf gestart vanuit hun passie, hun expertise of een prachtig idee. Vaak heb je aan het begin getoetst of er genoeg animo was voor je bedrijfsconcept, of heb je een aantal klanten verzameld om mee te starten. Het laaghangende fruit, om het zo maar te zeggen.
Een bedrijf starten is een hele spannende tijd, maar wat daarna komt is misschien nog wel veel moeilijker: namelijk zorgen dat er, naast die paar klanten waar je mee gestart bent, daarna ook een constante stroom van nieuwe klanten blijft komen.
En die komen niet zomaar uit de lucht vallen. Daarvoor heb je een stevig marketingfundament nodig. En het bouwen daarvan heeft tijd nodig.
Dit is één van de lessen die ik zelf the hard way heb moeten leren.
Ik startte met een mooi portfolio van klanten en was daar zo druk mee dat ik nauwelijks tijd had om aan mijn eigen marketing te werken en naamsbekendheid op te bouwen. Op zich begrijpelijk, want je eerste prioriteit ligt altijd bij het leveren van een kwaliteit, en dan bungelt je eigen marketing vaak onderaan het prioriteitenlijstje.
Maar dan komt het onvermijdelijke moment dat er klanten beginnen weg te vallen. Ook als jij fantastisch werk levert is dat een natuurlijk onderdeel van het proces en kunnen er allerlei goede redenen zijn dat een samenwerking ten einde komt: het traject is afgelopen, het bedrijf groeit zo hard dat ze besluiten zelf iemand aan te nemen voor het werk dat jij als externe voor ze deed, een bedrijf wordt overgenomen waardoor zaken anders worden ingericht…
Kortom: er kwam dus ineens een stuk minder omzet binnen. En omdat ik nauwelijks had geïnvesteerd in mijn eigen marketing en we midden in een energiecrisis zaten, lagen de nieuwe klanten niet voor het oprapen.
Ik had gewoon niet ver genoeg vooruit gekeken. Stom? Misschien wel. Maar ook heel begrijpelijk.
Maar goed, ik heb ervan geleerd en nu kun jij ook van mijn fout leren, zodat je ‘m zelf niet hoeft te maken.
Dus de tip van de dag: hoe druk je het ook hebt, hoe goed je bedrijf ook draait, hoe lastig je het ook vindt… Investeer altijd in je eigen marketing. Maak er een prioriteit van, zodat je een stevig fundament bouwt voor de toekomst.
Kun je daar hulp bij gebruiken? Laat het me weten.