Een sterke hook: 20 voorbeelden
21/12/20236 redenen waarom jouw site geen klanten oplevert
01/01/2024Heb jij een hekel aan marketing en sales?
Krijg jij ook zo’n blègh gevoel bij het idee dat je aan marketing en sales zou moeten doen? Dan is deze blog voor jou. Ik snap je namelijk helemaal. Been there, done that… Maar inmiddels kijk ik er anders tegenaan en dat maakt alle verschil.
Negatieve associatie bij marketing en sales
Ik deed laatst een kleine poll op Instagram waarin ik vroeg wat jouw associatie is met het woord ‘marketing’ en ik schrok toch weer van de antwoorden, ondanks dat ik wist dat marketing voor veel mensen een worsteling is. Want zoveel van jullie hebben echt een hele negatieve associatie bij marketing. Er kwamen woorden voorbij als ‘commercieel’, ‘opdringerig’, ‘manipulatief’ zelfs… Voor sales geldt hetzelfde: het woord ‘salesy’ staat zelfs synoniem voor pusherig en té commercieel.
Maar wat super zonde! Want wie heeft bedacht dat sales en marketing iets negatiefs zijn? Als je er zo over denkt, dan laat je jezelf ontzettend beperken en dat is nergens voor nodig.
Waar komen de woorden marketing en sales vandaan?
Laten we even terug gaan naar het begin. Het woord marketing komt oorspronkelijk van het Engelse “to get to the market”: iets naar de markt brengen dus. En sales? Dat komt van het vroeg-Germaanse woord “salo”, wat ‘leveren’ betekende. Met andere woorden: met marketing breng jij iets wat jij te bieden hebt naar de markt en met sales lever je iets aan een ander.
In de tijdgeest van de eerste handel waarin deze termen hun oorsprong vonden was dit alleen maar positief. Doordat ieder zijn talenten ontplooide en ruilde tegen de kennis of kunde van anderen (en later tegen geld), was de mensheid in staat te overleven en kon de beschaving zich ontwikkelen tot het huidige niveau.
Hoe ga je om met negatieve gedachten?
Het negatieve beeld dat veel mensen nu hebben bij het promoten en verkopen van producten en diensten is iets van de laatste jaren. Hoe het komt is natuurlijk gissen, maar het zal vast iets te maken hebben met de explosieve groei van de consumptiemaatschappij en het feit dat we, doordat onze levens veel digitaler zijn geworden, 24/7 geconfronteerd worden met commerciële boodschappen. Hoe dan ook: als ondernemer helpt een nare associatie met marketing en sales je niet bepaald verder. Je hebt immers een product of dienst naar de markt te brengen en te verkopen.
Ga op onderzoek uit
Ben jij nou iemand die vooral negatieve gevoelens heeft als je denkt aan sales of marketing (no worries, je bent dus niet de enige), dan zou ik je willen uitnodigen om dat eens goed bij jezelf te onderzoeken. Waar komt bij jou dat gevoel vandaan? Vaak zit er onder die negatieve associaties een bepaalde onzekerheid over jezelf en je werk. Gedachten als “wie zit er nu op mij te wachten?” of “ik wil me niet opdringen”.
Maar je kunt het ook anders zien: er is ook een groep mensen die juist heel erg op jou zit te wachten; die dolgraag door jou geholpen wil worden. En hoe gaan die jou ooit vinden als je niet zichtbaar bent?
Een grote filter
Het is goed om je te beseffen, dat marketing niet meer dan een woord is voor alles wat jij uitstraalt als het over je bedrijf of je werk gaat. Eigenlijk hoef je niet meer te doen dan vanuit oprecht enthousiasme te vertellen over jouw werk; op een manier die bij jou past. En het mooie is: dat is niet opdringerig. Door dat te doen trek je juist de mensen aan die bij jou passen en met je willen werken. Want die worden blij van jouw energie en wat je te vertellen hebt.
Mensen die er niet blij van worden zullen afhaken, maar dat is juist de bedoeling, want die mensen passen toch niet bij jou en daar wil je dus ook niet mee werken. Je kunt marketing dus eigenlijk zien als een grote filter, die de mensen eruit zeeft die echt bij jou en je werk passen. Hoe handig is dat?!
Als je voldoende marketing hebt toegepast hou je dus alleen maar mensen over die oprecht bij je passen en serieus overwegen jouw product of dienst te kopen. En dan is sales ineens ook niet meer pusherig.
Jouw eigen manier van marketing en sales
Als je één ding meeneemt uit deze blog, dan hoop ik dat het dit is: laat het beeld dat je van marketing en sales hebt los en ga voor jezelf op zoek naar een manier om over jouw mooie werk te vertellen die bij jou past.
Heb je daar hulp bij nodig? Stuur me even een berichtje. Ik denk graag met je mee.
Heeft deze blog je geholpen? Deel ‘m met iemand die ook wel een steuntje in de rug kan gebruiken op het gebied van marketing en sales.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Heb jij een hekel aan marketing en sales?
Krijg jij ook zo’n blègh gevoel bij het idee dat je aan marketing en sales zou moeten doen? Dan is deze blog voor jou. Ik snap je namelijk helemaal. Been there, done that… Maar inmiddels kijk ik er anders tegenaan en dat maakt alle verschil.
Negatieve associatie bij marketing en sales
Ik deed laatst een kleine poll op Instagram waarin ik vroeg wat jouw associatie is met het woord ‘marketing’ en ik schrok toch weer van de antwoorden, ondanks dat ik wist dat marketing voor veel mensen een worsteling is. Want zoveel van jullie hebben echt een hele negatieve associatie bij marketing. Er kwamen woorden voorbij als ‘commercieel’, ‘opdringerig’, ‘manipulatief’ zelfs… Voor sales geldt hetzelfde: het woord ‘salesy’ staat zelfs synoniem voor pusherig en té commercieel.
Maar wat super zonde! Want wie heeft bedacht dat sales en marketing iets negatiefs zijn? Als je er zo over denkt, dan laat je jezelf ontzettend beperken en dat is nergens voor nodig.
Waar komen de woorden marketing en sales vandaan?
Laten we even terug gaan naar het begin. Het woord marketing komt oorspronkelijk van het Engelse “to get to the market”: iets naar de markt brengen dus. En sales? Dat komt van het vroeg-Germaanse woord “salo”, wat ‘leveren’ betekende. Met andere woorden: met marketing breng jij iets wat jij te bieden hebt naar de markt en met sales lever je iets aan een ander.
In de tijdgeest van de eerste handel waarin deze termen hun oorsprong vonden was dit alleen maar positief. Doordat ieder zijn talenten ontplooide en ruilde tegen de kennis of kunde van anderen (en later tegen geld), was de mensheid in staat te overleven en kon de beschaving zich ontwikkelen tot het huidige niveau.
Hoe ga je om met negatieve gedachten?
Het negatieve beeld dat veel mensen nu hebben bij het promoten en verkopen van producten en diensten is iets van de laatste jaren. Hoe het komt is natuurlijk gissen, maar het zal vast iets te maken hebben met de explosieve groei van de consumptiemaatschappij en het feit dat we, doordat onze levens veel digitaler zijn geworden, 24/7 geconfronteerd worden met commerciële boodschappen. Hoe dan ook: als ondernemer helpt een nare associatie met marketing en sales je niet bepaald verder. Je hebt immers een product of dienst naar de markt te brengen en te verkopen.
Ga op onderzoek uit
Ben jij nou iemand die vooral negatieve gevoelens heeft als je denkt aan sales of marketing (no worries, je bent dus niet de enige), dan zou ik je willen uitnodigen om dat eens goed bij jezelf te onderzoeken. Waar komt bij jou dat gevoel vandaan? Vaak zit er onder die negatieve associaties een bepaalde onzekerheid over jezelf en je werk. Gedachten als “wie zit er nu op mij te wachten?” of “ik wil me niet opdringen”.
Maar je kunt het ook anders zien: er is ook een groep mensen die juist heel erg op jou zit te wachten; die dolgraag door jou geholpen wil worden. En hoe gaan die jou ooit vinden als je niet zichtbaar bent?
Een grote filter
Het is goed om je te beseffen, dat marketing niet meer dan een woord is voor alles wat jij uitstraalt als het over je bedrijf of je werk gaat. Eigenlijk hoef je niet meer te doen dan vanuit oprecht enthousiasme te vertellen over jouw werk; op een manier die bij jou past. En het mooie is: dat is niet opdringerig. Door dat te doen trek je juist de mensen aan die bij jou passen en met je willen werken. Want die worden blij van jouw energie en wat je te vertellen hebt.
Mensen die er niet blij van worden zullen afhaken, maar dat is juist de bedoeling, want die mensen passen toch niet bij jou en daar wil je dus ook niet mee werken. Je kunt marketing dus eigenlijk zien als een grote filter, die de mensen eruit zeeft die echt bij jou en je werk passen. Hoe handig is dat?!
Als je voldoende marketing hebt toegepast hou je dus alleen maar mensen over die oprecht bij je passen en serieus overwegen jouw product of dienst te kopen. En dan is sales ineens ook niet meer pusherig.
Jouw eigen manier van marketing en sales
Als je één ding meeneemt uit deze blog, dan hoop ik dat het dit is: laat het beeld dat je van marketing en sales hebt los en ga voor jezelf op zoek naar een manier om over jouw mooie werk te vertellen die bij jou past.
Heb je daar hulp bij nodig? Stuur me even een berichtje. Ik denk graag met je mee.
Heeft deze blog je geholpen? Deel ‘m met iemand die ook wel een steuntje in de rug kan gebruiken op het gebied van marketing en sales.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.