Zo maak je een carrousel post op Facebook
17/10/2023Het belang van storytelling
31/10/2023Marketing: inhouse of uitbesteden?
Iedere ondernemer komt (waarschijnlijk zelfs meerdere keren) op het punt dat hij of zij de afweging zal moeten maken: houd je je marketing in huis of ga je het uitbesteden? In deze blog de pros en cons van beide opties.
Waarom je marketing uitbesteden?
De keuze om je marketing al dan niet uit te besteden is uiteraard afhankelijk van de problemen waar je tegenaan loopt. Voor ieder bedrijf en in iedere fase van groei zijn deze anders. De drie meest voorkomende redenen zijn:
- Je hebt zelf (te) weinig kennis van marketing in het algemeen, of wil specialistische marketingtechnieken inzetten.
- Het werk groeit je boven het hoofd en je hebt tijd tekort.
- Je bedrijf is toe aan een volgende fase en je wil je marketing verder professionaliseren.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen een deel van je marketing extern te beleggen. Denk dan bijvoorbeeld aan je online advertising (Google, Instagram of Facebook ads), je socials of juist het beheer van je website.
Inhouse of extern?
Heb je besloten om extra hulp in te schakelen, dan heb je twee opties: ofwel iemand aannemen, ofwel een externe partij zoeken. Ook deze keuze heeft alles te maken met de situatie waarin je bedrijf zich bevindt en je ambities voor de toekomst. Wil je een eigen marketingteam bouwen? Dan zou je nu je eerste allround marketeer kunnen aannemen. Maar heb je daar (nog) geen budget voor of hou je liever een ‘slanke’ organisatie, dan kun je beter externe hulp inschakelen. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Marketing intern
+ Marketeer zit letterlijk ‘in’ de organisatie en is van alle ontwikkelingen op de hoogte.
+ Korte lijntjes: communicatie is gemakkelijk.
+ Marketeer heeft maar één prioriteit: jouw bedrijf.
– Marketing is complex. Met één of enkele marketeers heb je nooit alle specialismen in huis.
– Kwetsbaar qua continuïteit.
– Medewerker(s) op de loonlijst betekent extra risico en verantwoordelijkheid.
Marketing uitbesteden
+ Alle specialismen zijn aanwezig of kunnen worden ingeschakeld waar nodig.
+ Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt.
+ Coördinerende rol wordt je (als het goed is) uit handen genomen.
+ Continuïteit in geval van ziekte of personeelsverloop.
– Uurtarief ligt hoger dan bij een vaste medewerker.
– Communicatie kan een uitdaging zijn.
Een belangrijk argument voor het uitbesteden van (een deel van) je marketing kan zijn dat je bewust kiest voor het aanbrengen van focus in je business. Door marketing uit te besteden aan een partner die hierin gespecialiseerd is, houd jij meer tijd over om te focussen op datgene dat voor jouw bedrijf het verschil gaat maken. Zo lever je zowel op strategie, op inhoud als op vorm de hoogste kwaliteit. Een goede marketingpartij kan bovendien fungeren als sparringpartner om je te helpen jouw strategische keuzes zo goed mogelijk te vertalen naar succesvolle concepten.
Wat voor marketingpartner moet je kiezen?
Nadat je de keuze hebt gemaakt om (een deel van) je marketing uit te besteden begint de volgende uitdaging: het vinden van de juiste persoon of partij. Werk je het liefst met (een team van) freelancers, zorg dan dat je iemand (niet jijzelf, want dan ben je alsnog veel tijd kwijt) aanwijst als marketingcoördinator. Deze persoon is als het ware de link tussen jou(w strategie) en de uitvoerende freelancers. Zonder die rol zullen al die individuen, die stuk voor stuk heel goed zijn in hun werk, nooit een consistent, samenhangend eindresultaat kunnen opleveren. Ga je voor een samenwerking met een bureau, dan is dit risico veel kleiner.
Wil je weten waar je op moet letten bij het kiezen van een marketingpartner? Die lees je in deze blog.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Marketing: inhouse of uitbesteden?
Iedere ondernemer komt (waarschijnlijk zelfs meerdere keren) op het punt dat hij of zij de afweging zal moeten maken: houd je je marketing in huis of ga je het uitbesteden? In deze blog de pros en cons van beide opties.
Waarom je marketing uitbesteden?
De keuze om je marketing al dan niet uit te besteden is uiteraard afhankelijk van de problemen waar je tegenaan loopt. Voor ieder bedrijf en in iedere fase van groei zijn deze anders. De drie meest voorkomende redenen zijn:
- Je hebt zelf (te) weinig kennis van marketing in het algemeen, of wil specialistische marketingtechnieken inzetten.
- Het werk groeit je boven het hoofd en je hebt tijd tekort.
- Je bedrijf is toe aan een volgende fase en je wil je marketing verder professionaliseren.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen een deel van je marketing extern te beleggen. Denk dan bijvoorbeeld aan je online advertising (Google, Instagram of Facebook ads), je socials of juist het beheer van je website.
Inhouse of extern?
Heb je besloten om extra hulp in te schakelen, dan heb je twee opties: ofwel iemand aannemen, ofwel een externe partij zoeken. Ook deze keuze heeft alles te maken met de situatie waarin je bedrijf zich bevindt en je ambities voor de toekomst. Wil je een eigen marketingteam bouwen? Dan zou je nu je eerste allround marketeer kunnen aannemen. Maar heb je daar (nog) geen budget voor of hou je liever een ‘slanke’ organisatie, dan kun je beter externe hulp inschakelen. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Marketing intern
+ Marketeer zit letterlijk ‘in’ de organisatie en is van alle ontwikkelingen op de hoogte.
+ Korte lijntjes: communicatie is gemakkelijk.
+ Marketeer heeft maar één prioriteit: jouw bedrijf.
– Marketing is complex. Met één of enkele marketeers heb je nooit alle specialismen in huis.
– Kwetsbaar qua continuïteit.
– Medewerker(s) op de loonlijst betekent extra risico en verantwoordelijkheid.
Marketing uitbesteden
+ Alle specialismen zijn aanwezig of kunnen worden ingeschakeld waar nodig.
+ Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt.
+ Coördinerende rol wordt je (als het goed is) uit handen genomen.
+ Continuïteit in geval van ziekte of personeelsverloop.
– Uurtarief ligt hoger dan bij een vaste medewerker.
– Communicatie kan een uitdaging zijn.
Een belangrijk argument voor het uitbesteden van (een deel van) je marketing kan zijn dat je bewust kiest voor het aanbrengen van focus in je business. Door marketing uit te besteden aan een partner die hierin gespecialiseerd is, houd jij meer tijd over om te focussen op datgene dat voor jouw bedrijf het verschil gaat maken. Zo lever je zowel op strategie, op inhoud als op vorm de hoogste kwaliteit. Een goede marketingpartij kan bovendien fungeren als sparringpartner om je te helpen jouw strategische keuzes zo goed mogelijk te vertalen naar succesvolle concepten.
Wat voor marketingpartner moet je kiezen?
Nadat je de keuze hebt gemaakt om (een deel van) je marketing uit te besteden begint de volgende uitdaging: het vinden van de juiste persoon of partij. Werk je het liefst met (een team van) freelancers, zorg dan dat je iemand (niet jijzelf, want dan ben je alsnog veel tijd kwijt) aanwijst als marketingcoördinator. Deze persoon is als het ware de link tussen jou(w strategie) en de uitvoerende freelancers. Zonder die rol zullen al die individuen, die stuk voor stuk heel goed zijn in hun werk, nooit een consistent, samenhangend eindresultaat kunnen opleveren. Ga je voor een samenwerking met een bureau, dan is dit risico veel kleiner.
Wil je weten waar je op moet letten bij het kiezen van een marketingpartner? Die lees je in deze blog.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.