De ultieme tip om realistisch te plannen
28/07/2023Zonder social media presence tel je niet mee
28/07/2023Als het op social media aankomt is er één vraag die ik regelmatig krijg: moet ik me nou focussen op alleen Instagram en Facebook of moet ik ook op TikTok, YouTube, LinkedIn, enz. posten? Met andere woorden: je boodschap focussen of spreiden over zoveel mogelijk kanalen?
Dit is echt afhankelijk van jouw situatie. Hier zijn een paar vragen die kunnen helpen bij het maken van deze keuze:
- Waar zitten jouw klanten? Bedien je de zakelijke markt, dan ga je naar LinkedIn kijken, richt je je juist op jongeren, dan zijn TikTok en YouTube misschien interessanter. Steek de meeste effort in het kanaal waarvan je denkt dat het je het meeste gaat opleveren.
- Hoe heb jij je contentsysteem ingericht? Als je een goed gestroomlijnd proces hebt, kun je met weinig extra moeite je content aanpassen om op meerdere platforms synchroon te posten. Heb je die mogelijkheid? Dan zou ik dat altijd doen, want hoe meer exposure, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer klanten.
De laatste overweging die je kunt maken: In hoeverre is jouw bedrijf afhankelijk van social media? In principe is de regel: hoe meer kanalen, hoe meer tijd het je kost. Haal jij bijna al je klanten uit je socials?
Dan wil je per kanaal een sterke strategie hanteren en is het zinvol om er veel tijd in te stoppen. Als het overgrote deel van jouw klanten via andere kanalen dan social media komt, dan moet je afwegen hoeveel tijd je in je socials moet stoppen.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Als het op social media aankomt is er één vraag die ik regelmatig krijg: moet ik me nou focussen op alleen Instagram en Facebook of moet ik ook op TikTok, YouTube, LinkedIn, enz. posten? Met andere woorden: je boodschap focussen of spreiden over zoveel mogelijk kanalen?
Dit is echt afhankelijk van jouw situatie. Hier zijn een paar vragen die kunnen helpen bij het maken van deze keuze:
- Waar zitten jouw klanten? Bedien je de zakelijke markt, dan ga je naar LinkedIn kijken, richt je je juist op jongeren, dan zijn TikTok en YouTube misschien interessanter. Steek de meeste effort in het kanaal waarvan je denkt dat het je het meeste gaat opleveren.
- Hoe heb jij je contentsysteem ingericht? Als je een goed gestroomlijnd proces hebt, kun je met weinig extra moeite je content aanpassen om op meerdere platforms synchroon te posten. Heb je die mogelijkheid? Dan zou ik dat altijd doen, want hoe meer exposure, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer klanten.
De laatste overweging die je kunt maken: In hoeverre is jouw bedrijf afhankelijk van social media? In principe is de regel: hoe meer kanalen, hoe meer tijd het je kost. Haal jij bijna al je klanten uit je socials?
Dan wil je per kanaal een sterke strategie hanteren en is het zinvol om er veel tijd in te stoppen. Als het overgrote deel van jouw klanten via andere kanalen dan social media komt, dan moet je afwegen hoeveel tijd je in je socials moet stoppen.