Hoe zit dat nu eigenlijk met die marketingfunnel?
19/09/2023Een bruikbaar marketingplan in 6 stappen
03/10/2023Zo kom je aan recensies
Het is een van de meest onderschatte marketingstrategieën: het inzetten van recensies, testimonials of klantcases. Een super efficiënte strategie die in eerste instantie wellicht wat weerstand oproept, maar als je er dieper induikt eigenlijk heel bruikbaar is. In deze blog geven we je 4 eenvoudige strategieën om aan recensies te komen.
Recensies verzamelen: moet dat echt?
Bij webshops vinden we het verzamelen van recensies heel normaal, maar voor veel dienstverleners of praktijkhouders ligt dat anders. Veel ondernemers voelen een bepaalde mate van weerstand op het vragen om positieve feedback van hun klanten. Je weet dat je klanten tevreden zijn, maar vragen om een recensie…? Dat voelt toch oncomfortabel.
En toch is het één van de meest effectieve vormen van marketing. Positieve klantervaringen zijn namelijk de beste manier om jouw kwaliteit te onderstrepen en potentiële klanten een (objectief) inkijkje te geven in wat ze kunnen verwachten. Wie kan iemand er beter van overtuigen dat jij de beste keuze bent dan een ervaringsdeskundige? En het mooie: deze manier van marketing is simpel, snel en nog gratis ook!
Strategie 1: De traditionele manier
De meest voor de hand liggende manier om positieve recensies te verzamelen is door er gewoon om te vragen. Vind je dat lastig? Kies dan bewust voor het juiste moment, bijvoorbeeld wanneer iemand je een compliment geeft over de manier waarop je werkt of het resultaat dat je bereikt hebt. Zeg iets in de trant van “Dankjewel! Wat leuk dat je zo enthousiast bent. Zou je je ervaring wellicht willen delen in een recensie? Dat helpt ons om nog meer mensen te kunnen helpen.” Als je het op deze manier face-to-face vraagt is de kans dat iemand ‘nee’ zegt heel klein. Gebeurt dat onverhoopt toch een keer? Dan is dat direct een prachtige kans om even door te vragen en de feedback te gebruiken om je dienst te verbeteren.
Tip:
Reageert je klant positief, zorg dan dat je het vervolgproces goed hebt voorbereid: stuur een mail waarin je de klant nogmaals bedankt voor hun bereidheid hun ervaring te delen, met daarin een link naar je Google-review pagina. Als alternatief voor mensen die geen Google-account hebben kun je een linkje opnemen naar een formulier op je website. Formulieren die via die weg binnenkomen geef je dan zelf een plaatsje op je site.
Strategie 2: Screenshotten
Vind je het heel lastig om actief om recensies te gaan vragen? Dat hoeft niet altijd! Grote kans dat je er ongemerkt al een heel aantal hebt verzameld. Duik in de geschiedenis van je gesprekken in WhatsApp, Voxer, Slack, Facebook groepen of welke tool je ook gebruikt om met je klanten te communiceren en zoek naar berichten die positief afstralen op jullie samenwerking. Dat kan van alles zijn: van een bedankje na een prettig gesprek, positieve feedback op iets wat je geleverd hebt, tot resultaten die je klant heeft behaald in de periode dat je hebt samengewerkt. Maak van al deze berichtjes een screenshot. Vervolgens snij je de afbeeldingen bij en anonimiseer je de berichten door gevoelige informatie te blurren of er een balkje overheen te zetten. Et voila: een heleboel positieve feedback die je kunt gebruiken in je marketing.
Tip:
Kies een bannerformaat in bijvoorbeeld Canva en maak daar een compilatie van al deze screenshots. Zo heb je direct een hele leuke banner vol positieve recensies voor op je website.
Strategie 3: Pilots
Een andere strategie die heel goed werkt is het werken met pilots. Ga je een nieuw product of dienst introduceren, vraag dan een kleine groep mensen om mee te werken aan een pilotronde. Zij betalen dan een pilotprijs (je kunt het zelfs gratis aanbieden) in ruil voor feedback en een recensie. Zo sla je twee vliegen in één klap: je test je nieuwe aanbod en kunt de feedback gebruiken om de puntjes op de i te zetten, en tegelijkertijd verzamel je recensies die je kunt inzetten wanneer je je product voor het grote publiek op de markt gaat zetten. En nog een bijkomend voordeel: een pilotgroep heeft iets exclusiefs waar mensen graag onderdeel van willen zijn. Dit heeft een positief effect op je klantenbinding en deze testers zijn veel sneller geneigd een enthousiast ambassadeur te worden van jouw aanbod.
Strategie 4: Testimonial interview
Een korte recensie kan heel goed werken om twijfels weg te nemen bij potentiële klanten, maar wil je echt inspelen op het verlangen van je potentiële klant, dan zul je verder de diepte in moeten gaan. Een hele goede vorm hiervoor is een testimonial interview, waarbij je je (oud)klant interviewt over zijn of haar ervaring als jouw klant. Met name bijzondere of zeer herkenbare (succes)verhalen zijn hiervoor geschikt. Je bereidt van tevoren een (korte) vragenlijst voor en die stuur je de klant ook toe zodat die zich kan voorbereiden. Houd bij het opstellen van de vragen de volgende structuur aan:
- VOOR | Hoe was de situatie voordat je deze oplossing tegenkwam?
(Waarom was dat een probleem, hoe voelde je je, wat zou er zijn gebeurd als je geen hulp had gezocht…) - TIJDENS | Hoe is het proces binnen de samenwerking verlopen?
(Wat vond je van de aanpak, wat was onderscheidend aan de werkwijze, hoe snel merkte je resultaat…) - NA | Hoe is de situatie nu?
(Behaalde resultaten, verschil met ‘vroeger’, overall gevoel bij de samenwerking, zou je deze oplossing aanbevelen aan een ander in dezelfde situatie…)
Het is belangrijk dat het interview mondeling wordt afgenomen, dus telefonisch of live (liefst met een camera erbij, dan heb je direct een video testimonial!). Zo komt de toon en emotie van wat iemand wil delen het beste tot z’n recht. Achteraf werk je het interview uit tot een goed lopend verhaal, waarin je de vragen weglaat. Let op: stuur de uiteindelijke testimonial altijd voor akkoord naar je klant voordat je publiceert.
Tip:
Het werkt het beste als je het interview niet zelf afneemt. Zo voelt je klant zich vrij om open te zijn en loop jij niet het risico om je de feedback persoonlijk aan te trekken of in dialoog te gaan in plaats van te luisteren. Als je samenwerkt met een marketeer of bureau, laat hen dan namens jou het interview afnemen. Zo niet? Dan is er vast wel iemand in je omgeving die het leuk vindt om dit voor jou te doen.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
5 low budget marketingstrategieën voor kleine bedrijven
Het is een van de meest onderschatte marketingstrategieën: het inzetten van recensies, testimonials of klantcases. Een super efficiënte strategie die in eerste instantie wellicht wat weerstand oproept, maar als je er dieper induikt eigenlijk heel bruikbaar is. In deze blog geven we je 4 eenvoudige strategieën om aan recensies te komen.
Recensies verzamelen: moet dat echt?
Bij webshops vinden we het verzamelen van recensies heel normaal, maar voor veel dienstverleners of praktijkhouders ligt dat anders. Veel ondernemers voelen een bepaalde mate van weerstand op het vragen om positieve feedback van hun klanten. Je weet dat je klanten tevreden zijn, maar vragen om een recensie…? Dat voelt toch oncomfortabel.
En toch is het één van de meest effectieve vormen van marketing. Positieve klantervaringen zijn namelijk de beste manier om jouw kwaliteit te onderstrepen en potentiële klanten een (objectief) inkijkje te geven in wat ze kunnen verwachten. Wie kan iemand er beter van overtuigen dat jij de beste keuze bent dan een ervaringsdeskundige? En het mooie: deze manier van marketing is simpel, snel en nog gratis ook!
Strategie 1: De traditionele manier
De meest voor de hand liggende manier om positieve recensies te verzamelen is door er gewoon om te vragen. Vind je dat lastig? Kies dan bewust voor het juiste moment, bijvoorbeeld wanneer iemand je een compliment geeft over de manier waarop je werkt of het resultaat dat je bereikt hebt. Zeg iets in de trant van “Dankjewel! Wat leuk dat je zo enthousiast bent. Zou je je ervaring wellicht willen delen in een recensie? Dat helpt ons om nog meer mensen te kunnen helpen.” Als je het op deze manier face-to-face vraagt is de kans dat iemand ‘nee’ zegt heel klein. Gebeurt dat onverhoopt toch een keer? Dan is dat direct een prachtige kans om even door te vragen en de feedback te gebruiken om je dienst te verbeteren.
Tip:
Reageert je klant positief, zorg dan dat je het vervolgproces goed hebt voorbereid: stuur een mail waarin je de klant nogmaals bedankt voor hun bereidheid hun ervaring te delen, met daarin een link naar je Google-review pagina. Als alternatief voor mensen die geen Google-account hebben kun je een linkje opnemen naar een formulier op je website. Formulieren die via die weg binnenkomen geef je dan zelf een plaatsje op je site.
Strategie 2: Screenshotten
Vind je het heel lastig om actief om recensies te gaan vragen? Dat hoeft niet altijd! Grote kans dat je er ongemerkt al een heel aantal hebt verzameld. Duik in de geschiedenis van je gesprekken in WhatsApp, Voxer, Slack, Facebook groepen of welke tool je ook gebruikt om met je klanten te communiceren en zoek naar berichten die positief afstralen op jullie samenwerking. Dat kan van alles zijn: van een bedankje na een prettig gesprek, positieve feedback op iets wat je geleverd hebt, tot resultaten die je klant heeft behaald in de periode dat je hebt samengewerkt. Maak van al deze berichtjes een screenshot. Vervolgens snij je de afbeeldingen bij en anonimiseer je de berichten door gevoelige informatie te blurren of er een balkje overheen te zetten. Et voila: een heleboel positieve feedback die je kunt gebruiken in je marketing.
Tip:
Kies een bannerformaat in bijvoorbeeld Canva en maak daar een compilatie van al deze screenshots. Zo heb je direct een hele leuke banner vol positieve recensies voor op je website.
Strategie 3: Pilots
Een andere strategie die heel goed werkt is het werken met pilots. Ga je een nieuw product of dienst introduceren, vraag dan een kleine groep mensen om mee te werken aan een pilotronde. Zij betalen dan een pilotprijs (je kunt het zelfs gratis aanbieden) in ruil voor feedback en een recensie. Zo sla je twee vliegen in één klap: je test je nieuwe aanbod en kunt de feedback gebruiken om de puntjes op de i te zetten, en tegelijkertijd verzamel je recensies die je kunt inzetten wanneer je je product voor het grote publiek op de markt gaat zetten. En nog een bijkomend voordeel: een pilotgroep heeft iets exclusiefs waar mensen graag onderdeel van willen zijn. Dit heeft een positief effect op je klantenbinding en deze testers zijn veel sneller geneigd een enthousiast ambassadeur te worden van jouw aanbod.
Strategie 4: Testimonial interview
Een korte recensie kan heel goed werken om twijfels weg te nemen bij potentiële klanten, maar wil je echt inspelen op het verlangen van je potentiële klant, dan zul je verder de diepte in moeten gaan. Een hele goede vorm hiervoor is een testimonial interview, waarbij je je (oud)klant interviewt over zijn of haar ervaring als jouw klant. Met name bijzondere of zeer herkenbare (succes)verhalen zijn hiervoor geschikt. Je bereidt van tevoren een (korte) vragenlijst voor en die stuur je de klant ook toe zodat die zich kan voorbereiden. Houd bij het opstellen van de vragen de volgende structuur aan:
- VOOR | Hoe was de situatie voordat je deze oplossing tegenkwam?
(Waarom was dat een probleem, hoe voelde je je, wat zou er zijn gebeurd als je geen hulp had gezocht…) - TIJDENS | Hoe is het proces binnen de samenwerking verlopen?
(Wat vond je van de aanpak, wat was onderscheidend aan de werkwijze, hoe snel merkte je resultaat…) - NA | Hoe is de situatie nu?
(Behaalde resultaten, verschil met ‘vroeger’, overall gevoel bij de samenwerking, zou je deze oplossing aanbevelen aan een ander in dezelfde situatie…)
Het is belangrijk dat het interview mondeling wordt afgenomen, dus telefonisch of live (liefst met een camera erbij, dan heb je direct een video testimonial!). Zo komt de toon en emotie van wat iemand wil delen het beste tot z’n recht. Achteraf werk je het interview uit tot een goed lopend verhaal, waarin je de vragen weglaat. Let op: stuur de uiteindelijke testimonial altijd voor akkoord naar je klant voordat je publiceert.
Tip:
Het werkt het beste als je het interview niet zelf afneemt. Zo voelt je klant zich vrij om open te zijn en loop jij niet het risico om je de feedback persoonlijk aan te trekken of in dialoog te gaan in plaats van te luisteren. Als je samenwerkt met een marketeer of bureau, laat hen dan namens jou het interview afnemen. Zo niet? Dan is er vast wel iemand in je omgeving die het leuk vindt om dit voor jou te doen.
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.