Zo haal je je bedrijfsdoelen
18/04/2023Uitstelgedrag? Dit is de reden
28/07/2023Contentmarketing kent tegenwoordig twee kampen:
- kamp “iedere-post-is-met-militaire-precisie-ontworpen-en-strategisch-ingepland”
- en kamp “post-alleen-maar-vanuit-inspiratie-want-anders-ben-je-niet-authentiek”
Tot welk kamp ik behoor?
Om eerlijk te zijn vind ik beide strategieën niet ideaal. Als je content benadert alsof het een militaire operatie is, is de kans vrij groot dat de inhoud van je posts niet echt de gevoelige snaar raken die je doelgroep inspireert. Maar als je compleet random in flow creëert heb je ook weinig grip op het resultaat van je content (Bovendien: ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan soms weken wachten op een beetje inspiratie.) Call me boring, maar ik denk dat er een gulden middenweg is.
Namelijk: doelgericht én authentiek.
Een strategie waarin jij jouw kennis en expertise op een strategische manier inzet én ook gewoon echt jezelf laat zien (wat overigens ook een hele goede strategische keuze is in je marketing). Want mensen doen zaken met jou, niet met je kennis. Maar dat zaken doen, dat is uiteindelijk wel je doel. Dus moet er ook een plan achter je content zitten.
En dit is hoe.
De ingrediënten:
- Je doel – wat wil je met je content bereiken?
- Je doelgroep – wie wil je raken?
- Je expertisegebieden – over welke thema’s wil je praten?
En dan het recept:
Stap 1
Mix alle ingrediënten om te komen tot onderwerpen die jouw doelgroep raken én tegelijkertijd bijdragen aan je doel. Breek die onderwerpen op in zoveel mogelijk kleine stukjes, die elk een eigen post kunnen worden.
Stap 2
Voeg jouw unieke sausje toe: jouw eerlijke, rauwe visie op deze onderwerpen. Wees niet bang om te triggeren of te schuren. Brave content valt niet op. Juist dat rauwe randje zal iets losmaken bij mensen. Dit is waar die authenticiteit om de hoek komt zetten.
Stap 3
Kies de vorm en de plek. Ook hier ga je weer strategisch te werk. Welke mix van reels, blogs, carrousel posts, stories, podcasts, enz. via welke kanalen past bij jou én gaat je het meeste resultaat opleveren?
Stap 4
Plan een aantal posts per week vooraf in. Op deze manier hoef je je nooit zorgen te maken als je een keer geen inspiratie hebt. Heb je ineens wèl een geniale ingeving? Dan post je die alsnog.
Zo heb je the best of both worlds: een contentstrategie met een doel en een plan, én de ruimte om volgers te inspireren met jouw unieke visie.
Vond je deze blog nuttig? Bekijk dan onze andere kanalen!
Contentmarketing kent tegenwoordig twee kampen:
- kamp “iedere-post-is-met-militaire-precisie-ontworpen-en-strategisch-ingepland”
- en kamp “post-alleen-maar-vanuit-inspiratie-want-anders-ben-je-niet-authentiek”
Tot welk kamp ik behoor?
Om eerlijk te zijn vind ik beide strategieën niet ideaal. Als je content benadert alsof het een militaire operatie is, is de kans vrij groot dat de inhoud van je posts niet echt de gevoelige snaar raken die je doelgroep inspireert. Maar als je compleet random in flow creëert heb je ook weinig grip op het resultaat van je content (Bovendien: ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan soms weken wachten op een beetje inspiratie.) Call me boring, maar ik denk dat er een gulden middenweg is.
Namelijk: doelgericht én authentiek.
Een strategie waarin jij jouw kennis en expertise op een strategische manier inzet én ook gewoon echt jezelf laat zien (wat overigens ook een hele goede strategische keuze is in je marketing). Want mensen doen zaken met jou, niet met je kennis. Maar dat zaken doen, dat is uiteindelijk wel je doel. Dus moet er ook een plan achter je content zitten.
En dit is hoe.
De ingrediënten:
- Je doel – wat wil je met je content bereiken?
- Je doelgroep – wie wil je raken?
- Je expertisegebieden – over welke thema’s wil je praten?
En dan het recept:
Stap 1
Mix alle ingrediënten om te komen tot onderwerpen die jouw doelgroep raken én tegelijkertijd bijdragen aan je doel. Breek die onderwerpen op in zoveel mogelijk kleine stukjes, die elk een eigen post kunnen worden.
Stap 2
Voeg jouw unieke sausje toe: jouw eerlijke, rauwe visie op deze onderwerpen. Wees niet bang om te triggeren of te schuren. Brave content valt niet op. Juist dat rauwe randje zal iets losmaken bij mensen. Dit is waar die authenticiteit om de hoek komt zetten.
Stap 3
Kies de vorm en de plek. Ook hier ga je weer strategisch te werk. Welke mix van reels, blogs, carrousel posts, stories, podcasts, enz. via welke kanalen past bij jou én gaat je het meeste resultaat opleveren?
Stap 4
Plan een aantal posts per week vooraf in. Op deze manier hoef je je nooit zorgen te maken als je een keer geen inspiratie hebt. Heb je ineens wèl een geniale ingeving? Dan post je die alsnog.
Zo heb je the best of both worlds: een contentstrategie met een doel en een plan, én de ruimte om volgers te inspireren met jouw unieke visie.