5 (storytelling) technieken om je verhaal beter over te brengen
26/11/2023Neuromarketing: de basics
07/12/2023Zo schrijf je een goede headline voor je website
Iedere website heeft er één: een headline. Maar zeg eens eerlijk: hoe lang heb jij nagedacht over je headline? Hoe bewust heb je de formulering gekozen? Grote kans dat je je nooit hebt gerealiseerd hoe belangrijk dat ene zinnetje eigenlijk is. In deze blog leggen we uit welk verschil een sterke headline kan maken en hoe jij er één schrijft.
Waarom is een sterke headline nodig?
Je zou je kunnen afvragen wat een headline toevoegt. Kun je niet gewoon volstaan met een mooie foto als website header? Of een mooie quote? Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst even terug naar het doel je van website in z’n geheel. Vroeger fungeerde een website als een soort visitekaartje met statische informatie. Tegenwoordig gebruiken we een website als een marketingmiddel om bezoekers om te zetten in klanten.
Als je wil dat je website je daadwerkelijk iets (verkopen, aanmeldingen) oplevert, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je het gedrag van je bezoeker beïnvloedt. Allereerst betekent dat de aandacht grijpen en je bezoeker verleiden verder te lezen. Alles wat iemand ziet of leest moet als doel hebben de nieuwsgierigheid van de bezoeker op te wekken en te bevestigen dat zij of hij op de juiste plek is. Er vanuit gaande dat 80% van de bezoekers je headline leest, speelt die dus een hele grote rol in dat proces.
Waar moet een goede headline aan voldoen?
Oké, we willen dus een headline die ervoor zorgt dat de lezer zich direct aangesproken voelt. Een sterke headline sluit aan bij de primaire behoefte/pijn/angst/uitdaging van je doelgroep en nodigt uit tot doorlezen. Met andere woorden: je roept een gevoel op waarin iemand zich herkent en wekt nieuwsgierigheid op.
Het beeld dat je gebruikt speelt ook een rol: met een goede foto wek je emotie op. Een videoheader werkt zelfs nog beter.
Tips voor een goede website headline
Een aantal tips voor een sterke headline:
- Richt je specifiek op jouw ideale klant. Als je iedereen probeert aan te spreken voelt niemand zich écht aangesproken.
- Probeer precies te beschrijven waar jouw publiek naar op zoek is. Wees bondig en specifiek. Zorgt dat je alle ruis verwijdert.
- Roep gevoel of emotie op.
- Benoem een behoefte, pijn of uitdaging.
- Houd de headline kort (maximaal 6 tot 10 woorden). Je kunt eventueel werken met een wat uitgebreidere (één of maximaal twee korte zinnen) subtekst.
- Wees onderscheidend. Dat kan door wat je zegt, maar ook door hoe je het zegt (woordkeuze, toon).
Voorbeelden om van te leren
Inspiratie nodig? Deze voorbeelden helpen je misschien op weg:
Canva
Wat ga je vandaag ontwerpen?
Canva maakt het makkelijk om professionele ontwerpen te maken en ze te delen of af te drukken.
Netflix
Onbeperkt series, films en nog veel meer kijken
Vanaf € 7,99. Altijd opzegbaar.
Zoom
Eén platform om verbinding te maken.
Breng teams samen, vind werkruimtes opnieuw uit, spreek nieuwe doelgroepen aan en maak uw klanten gelukkig – dit alles op het Zoom-platform dat u kent en waarmee u graag werkt.
365 Dagen Succesvol
Jouw nieuwe leven start vandaag
Kom in verbinding met jezelf, elkaar en de wereld. Vreugde erin, stress eruit!
MailBlue
Dé alles-in-een e-mailmarketing software
Met MailBlue verstuur & automatiseer je heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee je jouw business laat groeien!
Bergman Clinics
Snel topkwaliteit zorg, gewoon verzekerd
Na verwijzing door je huisarts en bij medische indicatie
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Zo schrijf je een goede headline voor je website
Iedere website heeft er één: een headline. Maar zeg eens eerlijk: hoe lang heb jij nagedacht over je headline? Hoe bewust heb je de formulering gekozen? Grote kans dat je je nooit hebt gerealiseerd hoe belangrijk dat ene zinnetje eigenlijk is. In deze blog leggen we uit welk verschil een sterke headline kan maken en hoe jij er één schrijft.
Waarom is een sterke headline nodig?
Je zou je kunnen afvragen wat een headline toevoegt. Kun je niet gewoon volstaan met een mooie foto als website header? Of een mooie quote? Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst even terug naar het doel je van website in z’n geheel. Vroeger fungeerde een website als een soort visitekaartje met statische informatie. Tegenwoordig gebruiken we een website als een marketingmiddel om bezoekers om te zetten in klanten.
Als je wil dat je website je daadwerkelijk iets (verkopen, aanmeldingen) oplevert, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je het gedrag van je bezoeker beïnvloedt. Allereerst betekent dat de aandacht grijpen en je bezoeker verleiden verder te lezen. Alles wat iemand ziet of leest moet als doel hebben de nieuwsgierigheid van de bezoeker op te wekken en te bevestigen dat zij of hij op de juiste plek is. Er vanuit gaande dat 80% van de bezoekers je headline leest, speelt die dus een hele grote rol in dat proces.
Waar moet een goede headline aan voldoen?
Oké, we willen dus een headline die ervoor zorgt dat de lezer zich direct aangesproken voelt. Een sterke headline sluit aan bij de primaire behoefte/pijn/angst/uitdaging van je doelgroep en nodigt uit tot doorlezen. Met andere woorden: je roept een gevoel op waarin iemand zich herkent en wekt nieuwsgierigheid op.
Het beeld dat je gebruikt speelt ook een rol: met een goede foto wek je emotie op. Een videoheader werkt zelfs nog beter.
Tips voor een goede website headline
Een aantal tips voor een sterke headline:
- Richt je specifiek op jouw ideale klant. Als je iedereen probeert aan te spreken voelt niemand zich écht aangesproken.
- Probeer precies te beschrijven waar jouw publiek naar op zoek is. Wees bondig en specifiek. Zorgt dat je alle ruis verwijdert.
- Roep gevoel of emotie op.
- Benoem een behoefte, pijn of uitdaging.
- Houd de headline kort (maximaal 6 tot 10 woorden). Je kunt eventueel werken met een wat uitgebreidere (één of maximaal twee korte zinnen) subtekst.
- Wees onderscheidend. Dat kan door wat je zegt, maar ook door hoe je het zegt (woordkeuze, toon).
Voorbeelden om van te leren
Inspiratie nodig? Deze voorbeelden helpen je misschien op weg:
Canva
Wat ga je vandaag ontwerpen?
Canva maakt het makkelijk om professionele ontwerpen te maken en ze te delen of af te drukken.
Netflix
Onbeperkt series, films en nog veel meer kijken
Vanaf € 7,99. Altijd opzegbaar.
Zoom
Eén platform om verbinding te maken.
Breng teams samen, vind werkruimtes opnieuw uit, spreek nieuwe doelgroepen aan en maak uw klanten gelukkig – dit alles op het Zoom-platform dat u kent en waarmee u graag werkt.
365 Dagen Succesvol
Jouw nieuwe leven start vandaag
Kom in verbinding met jezelf, elkaar en de wereld. Vreugde erin, stress eruit!
MailBlue
Dé alles-in-een e-mailmarketing software
Met MailBlue verstuur & automatiseer je heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee je jouw business laat groeien!
Bergman Clinics
Snel topkwaliteit zorg, gewoon verzekerd
Na verwijzing door je huisarts en bij medische indicatie
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.